Get Adobe Flash player
Home

Nové srdce závodního speciálu TATRA

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Image Letošní ročník Rallye Dakar skončil pro posádku olomouckého pilota Marka Spáčila v průběhu šesté etapy, poté co srdce značky Deutz pohánějící zelenou Tatru přestalo bít. Následovalo nekonečně vlečení na tažné tyči za týmovou asistenční Tatrou po cestách i necestách Jižní Ameriky.

Pro závodníka byla pomalá jízda řeholí, ale současně skvělou příležitostí k přemýšlení. V nekonečných jihoamerických píscích se nakonec zrodila myšlenka, která v těchto dnech nabývá stále konkétnějších obrysů.

Po selhání dvou agregátů Deutz během Dakaru a jednoho těsně před ním, visela ve vzduchu otázka, jakou cestou se do budoucna vydat. Spolehlivost je na Dakaru alfou a omegou a motor co vydrží představuje jeden ze základních kamenů úspěchu. Do úvahy přicházelo hned několik variant. Starší klasika Deutz, kterou krotí Aleš Loprais, se již nevyrábí a nové motory se neosvědčily.

Osvědčená technika Tatry, tedy tatrovácký dvanáctiválec, by byla zajisté dobrou volbou, ale tyto motory jsou v dlouhodobé péči kolegů z Letka Racing Teamu. Po zralé úvaze Marek Spáčil došel k rozhodnutí, že to co se z legendárních dvanáctiválců postupně podařilo vymáčknout, by Czech Dakar Team nemohl v relativně krátkém časovém horizontu a s důrazem na vysokou spolehlivost dokázat bez velmi intenzivní spolupráce s Tatrou. Cílem veškerého snažení je samozřejmě Dakar 2011.

V úvahu přicházel i jeden z agregátů, které jsou dnes zastavovány sériově, tedy motor amerického výrobce Cumins.

Nakonec však, díky množství kladných aspektů, padla volba na renomovanou značku Caterpillar, zkráceně CAT, konkrétně pak CAT typu C-18. Zajímavostí je, že i s motory tohoto výrobce mají v Tatře zkušenosti a několik různých typů motorů CAT bylo do tatrovek úspěšně zastavěno. Proč tedy Caterpillar? Důraz byl kladen především na spolehlivost. V základu je tento motor oproti výše uvedeným nejvýkonnější v sérii. Tudíž nebude potřeba mnoho úprav a pravděpodobnost problémů s touto pohonnou jednotkou se minimalizuje.

Jedinou nevýhodou tohoto motoru je jeho větší váha, tedy alespoň ve srovnání s agregátem Deutz. Marek Spáčil má díky dlouholetému podnikání ve stavebnictví velmi dobrou praktickou zkušenost s technikou Caterpillar a samozřejmě i její spolehlivostí. Také podpora a spolupráce českého zastoupení Phoenix-Zeppelin rozhodla o zástavbě motorů značky CAT do speciálů Tatra Czech Dakar Teamu. Pomyslnou třešničkou na dortu se může jevit i žlutá barva motorů, která zapadá do původní zeleno-žluté image týmu.

Motory se „narodily“ 26. a 29.7. v motorárně Caterpillaru v USA. Nyní se na nich pracuje v českých dílnách Phoenix-Zeppelin. Malá operace je prováděna těmi nejlepšími doktory - mechaniky Phoenix-zepelin. V bruntálských dílnách Martina Kolomého se mezitím pracuje na úpravě olejové vany a setrvačníku pro novou spojku. Po všech úpravách bude motor naladěn na zátěžové brzdě.

V mezidobí se samozřejmě pracuje na zástavbě pro nový motor. Nové konzoly, chladič a elektronika, to vše je již téměř nachystané. V horizontu čtyř týdnů by měly být motory instalovány v Tatrovkách. Následně se rozjede intenzivní testování a to jak na testovacím polygonu v Tatře, tak tradiční testování ve vojenském prostoru Senica na Slovensku. Ověření zátěže v opravdovém písku s dakarskými parametry by mělo proběhnout v Tunisu.

Základní popis motoru:

Kapalinou chlazený řadový šestiválec o objemu 18,1 litrů, přeplňovaný dvěmi turbodmychadly. Předpokládáme, že výkon bude atakovat hranici 1000 koní a kroutící moment bude přes 3300 Nm. Maximální otáčky motoru dosahují hodnoty 2400.

Czech Dakar Team