Get Adobe Flash player
Home

Mitsubishi odstupuje z dálkových rallye!

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Když o dni volna šéf týmu Mitsubishi Dominique Serieys rekapituloval před novináři neúspěšné vystoupení jeho týmu s novými vozy i motory, dušoval se, že jde o dlouhodobý projekt s dlouhodobým záměrem a vůz postavený podle nových předpisů.

Už tehdy si novináři okolo špitali, že rozhodnutí, které zcela zvrátí jeho plány, může přijít náhle a zcela nezávisle na jeho vůli…

A stalo se. Automobilka Mitsubishi oficiálně oznámila svůj konec v dálkových maratónských soutěžích na tovární úrovni, po více než 25 letech. Důvod: stejný jako u Hondy ve formuli 1, Suzuki a Subaru v rallye nebo Kawasaki v Moto GP. Ekonomická krize působí i na dálkové rallye, Mitsubishi v loňském roce vytvořilo ztrátu ve výši 670 milionů dolarů a nastaly škrty, v nichž sport stojí většinou na jednom z prvních míst. Je zřejmé, že ke stejnému rozhodnutí by automobilka přistoupila i v případě, že by pro něj letošní dakarská rallye neskončila tak pronikavým neúspěchem.

Už před startem oznámil svůj záměr opustit po téhle sezoně dálkové rallye tým Volkswagen a vrhl se na Dakar s plnou vervou – na rozdíl od minulého ročníku svůj záměr dotáhl až do konce, ale jako by i návazný marketing naznačoval, že koncept tohoto druhu závodění už k automobilce nepatří. Důvodem odstoupení VW nebyly ani tak úspory (takto tým na letošním Dakaru rozhodně nepůsobil), ale nutnost vyvíjet zcela nový vůz, další mohutné investice, a také zřejmý posun ve strategii ohledně motoristického sportu.

Jaký bude Dakar bez obou hlavních soupeřících týmů? Tuto otázku si kladou hlavně organizátoři, pro něž byly obě sestavy obrovským zdrojem příjmů ze startovného i příjmů z televizních a reklamních práv. O tyhle zdroje organizátoři nyní přijdou. Vozy obou značek však z Dakaru nezmizí. je otázkou, zda dojde k totálnímu rozprodání závodní techniky i doprovodů bohatým soukromým stájím a nebo třeba v případě Mitsubishi dojde k transformaci týmu na nový subjekt, který se bude, byť poněkud skromněji, na Dakaru angažovat dále. Odstoupení obou týmů otevírá dveře pro tým X-Raid BMW, který je ve svém působení více klientsky orientovaný a netvoří tak uzavřenou sestavu. Dakar bez obou sestav bude pravděpodobně podstatně vyrovnanější, ale také skromnější v celé svojí šíři.

Nelze věřit názorům, že odstoupení VW a Mitsubishi umožní návrat soutěže k amatérským kořenům, jako tomu bylo v 80. letech. Tohle stadium vývoje má soutěž už dávno za sebou. Pouze hrozí pokles obecné publicity soutěže o tu část, která byla hnána marketingem obou sestav. Uvolněný prostor zaplní jiní, byť ne na tovární úrovni, ale stále vysoko nad tím, co lze nazvat amatéry.



Jiří Vintr