Get Adobe Flash player
Home

Z historie Dakaru. Přehled vítězů - průřez důležitých momentů.

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 
Celý článekPísek, prach a kamení - to je tradiční nepřítel motoristických dobrodruhů, kteří se vydávají na trať dakarského maratónu. Dnes slavnému závodu daly vzniknout cestovatelské problémy. Když se v roce 1975 v Africe narozený francouzský závodník Thierry Sabine ztratil v poušti Tibesti, slíbil si, že v případě přežití dá vzniknout dobrodružné, ale pro závodníky bezpečné rallye. O čtyři léta později předal zájemcům chudičký prospekt s přihláškou a úvodním mottem: "Mým úmyslem je dovést člověka na hranice jeho možností a potom, když jich dosáhne, postrčit jej ještě dál." Počátkem roku 1979 se na náměstí Trocadero v Paříži seřadilo 87 motocyklů, 80 osobních aut a 12 kamiónů k prvnímu startu Rallye Paříž-Dakar. Premiérovými vítězi pouštního maratónu se stali Francouzi Genestier s vozem Range Rover a Cyril Neveu na motocyklu Yamaha, nákladní vozy nebyly hodnoceny. Závod si takřka ihned vydobyl uznání a účast se stala prestižní záležitostí. V roce 1985 v něm debutovali i Češi. Posádka Jiřího Moskala dojela s liazem třináctá a o rok později se čs. zastoupení výrazně rozšířilo - z Paříže odstartovalo pět týmů, ale žádný nedokončil. Na úspěch si čeští jezdci museli počkat až do osmého ročníku. Loprais dovedl tatru do cíle na druhém místě, Moskalův liaz skončil třetí. Obě posádky nestačily pouze letošnímu navrátilci Janu de Rooyovi z Nizozemska, jenž s prototypem DAF Turbotwin II. jezdil rychlostmi přes 200 kilometrů za hodinu. Supervýkonný DAF se stal v roce 1988 osudným nizozemské posádce vedené řidičem Theem van de Rijtem. Dvoumotorový kolos pádící vysokou rychlostí narazil do písečné duny - řidič a mechanik utrpěli vážná zranění, navigátor nehodu nepřežil. Pod vlivem tragické události odvolala stáj DAF ze závodu i vedoucího De Rooye, čímž se otevřela cesta k prvnímu Lopraisově titulu. Populární jezdec přidal později dalších pět prvenství a zařadil se mezi hvězdy Ariho Vatanena, Huberta Auriola či Ediho Orioliho. Celkem Češi na Dakaru vybojovali osmnáct medailových umístění, všechny v kategorii kamiónů. Debut na motorce si v roce 1988 připsal Pavel Ort s jawou Rotax, za odvahu však zaplatil čtyřmi zlomenými žebry. Na Silvestra 94 vyrazila poprvé i tři auta s českou vlajkou na dveřích, ale ani jim nebyl úspěch přán. Ročník 2001 přinesl několik milníků. Vrátil se k tvrdší variantě a poprvé v historii soutěže zvítězila žena. Němka Jutta Kleinschmidtová kralovala s mitsubishi automobilům a druhého Hiroši Masuoku z Japonska porazila o pouhé tři minuty. Dějiny přepsal i Loprais, který vyhrál pošesté a vyrovnal tak rekord francouzského motocyklisty Stéphane Peterhansela. Automobily: 1979 - Genestier (Fr./Range Rover) 1980 - Freddy Kottulinsky (Švéd./Volkswagen) 1981 - René Metge (Fr./Range Rover) 1982 - Claude Marreau (Fr./Renault) 1983 - Jacky Ickx (Belgie/Mercedes) 1984 - René Metge (Fr./Porsche) 1985 - Patrick Zaniroli (Fr./Mitsubishi) 1986 - René Metge (Fr./Porsche) 1987 - Ari Vatanen (Fin./Peugeot) 1988 - Juha Kankkunen (Fin./Peugeot) 1989 - Ari Vatanen (Fin./Peugeot) 1990 - Ari Vatanen (Fin./Peugeot) 1991 - Ari Vatanen (Fin./Citroën) 1992 - Hubert Auriol (Fr./Mitsubishi) 1993 - Bruno Saby (Fr./Mitsubishi) 1994 - Pierre Lartigue (Fr./Citroën) 1995 - Pierre Lartigue (Fr./Citroën) 1996 - Pierre Lartigue (Fr./Citroën) 1997 - Kenžiro Šinozuka (Jap./Mitsubishi) 1998 - Jean-Pierre Fontenay (Fr./Mitsubishi) 1999 - Jean-Louis Schlesser (Fr./Schlesser Renault) 2000 - Jean-Louis Schlesser (Fr./Schlesser Buggy) 2001 - Jutta Kleinschmidtová (Něm./Mitsubishi) 2002 - Hiroši Masuoka (Jap./Mitsubishi) 2003 - Hiroši Masuoka (Jap/Mitsubishi) 2004 - Stéphane Peterhansel (Fr./Mitsubishi) 2005 - Stéphane Peterhansel (Fr./Mitsubishi) 2006 - Luc Alphand (Fr./Mitsubishi) Motocykly: 1979 - Cyril Neveu (Fr./Yamaha) 1980 - Cyril Neveu (Fr./Yamaha) 1981 - Hubert Auriol (Fr./BMW) 1982 - Cyril Neveu (Fr./Honda) 1983 - Hubert Auriol (Fr./BMW) 1984 - Gaston Rahier (Fr./BMW) 1985 - Gaston Rahier (Fr./BMW) 1986 - Cyril Neveu (Fr./Honda) 1987 - Cyril Neveu (Fr./Honda) 1988 - Edi Orioli (It./Honda) 1989 - Gilles Lalay (Fr./Honda) 1990 - Edi Orioli (It./Cagiva) 1991 - Stéphane Peterhansel (Fr./Yamaha) 1992 - Stéphane Peterhansel (Fr./Yamaha) 1993 - Stéphane Peterhansel (Fr./Yamaha) 1994 - Edi Orioli (It./Cagiva) 1995 - Stéphane Peterhansel (Fr./Yamaha) 1996 - Edi Orioli (Fr./Yamaha) 1997 - Stéphane Peterhansel (Fr./Yamaha) 1998 - Stéphane Peterhansel (Fr./Yamaha) 1999 - Richard Sainct (Fr./BMW) 2000 - Richard Sainct (Fr./BMW) 2001 - Fabrizio Meoni (It./KTM) 2002 - Fabrizio Meoni (It./KTM) 2003 - Richard Sainct (Fr./KTM) 2004 - Joan Nani Roma (Esp./KTM) 2005 - Cyril Despres (Fra./KTM) 2006 - Mark Coma (Esp./KTM) Kamióny: 1979 - neoficiálně Dunac/Chapel/Beau (Fr./Puch) 1980 - Ataquat/Bourkrif/Kaoula (Fr./Sonacoma) 1981 - Villette/Gabrielle/Voillereau (Fr./ALM) 1982 - Groine/De Saulieu/Malfériol (Fr./Mercedes) 1983 - Groine/De Saulieu/Malfériol (Fr./Mercedes) 1984 - Laleu/Durce/Venturini (Fr./Mercedes) 1985 - Capito/Capito (It./Mercedes) 1986 - Vismara/Minelli (Německo/Mercedes) 1987 - De Rooy/Geusens/Van De Rizt (Niz./DAF) 1988 - Loprais/Stachura/Mück (ČR/Tatra) 1989 - kategorie nebyla vypsána 1990 - Villa/Delfino/Vinante (It./Perlini) 1991 - Houssat/De Saulieu/Bottaro (Fr./Perlini) 1992 - Perlini/Albiero/Vinante (It./Perlini) 1993 - Perlini/Albiero/Vinante (It./Perlini) 1994 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra) 1995 - Loprais/Stachura/Tomeček (ČR/Tatra) 1996 - Moskovskich/Kuzmyn/Bagaveldinov (Rus./Kamaz) 1997 - Reif/Deinhofer (Rakousko/Hino) 1998 - Loprais/Stachura/Čermák (ČR/Tatra) 1999 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra) 2000 - Čagin/Jakubov/Savostin (Rus./Kamaz) 2001 - Loprais/Hamerle/Kalina (ČR/Tatra) 2002 - Čagin/Jakubov/Savostin (Rus./Kamaz) 2003 - Čagin/Jakubov/Savostin (Rus./Kamaz) 2004 - Čagin/Jakubov/Savostin (Rus./Kamaz) 2005 - Kabirov/Belyaev/Mokeev (Rus./Kamaz) 2006 - Čagin/Jakubov/Savostin (Rus./Kamaz) České medailové úspěchy: Zlato (6x): 1988 - Loprais/Stachura/Mück (ČR/Tatra) 1994 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra) 1995 - Loprais/Stachura/Tomeček (ČR/Tatra) 1998 - Loprais/Stachura/Čermák (ČR/Tatra) 1999 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra) 2001 - Loprais/Hamerle/Kalina (ČR/Tatra) Stříbro (5x): 1987 - Loprais/Stachura/Krpec (ČR/Tatra) 1988 - Moskal/Vojtíšek/Záleský (ČR/Liaz) 1996 - Loprais/Stachura/Tomeček (ČR/Tatra) 2000 - Loprais/Stachura/Gilar (ČR/Tatra) 2002 - Loprais/Hamerla/Kalina (ČR/Tatra) Bronz (7x): 1987 - Moskal/Joklík/Záleský (ČR/Liaz) 1990 - Kahánek/Krpec/Havlík (ČR/Tatra) 1992 - Loprais/Stachura/Kalina (ČR/Tatra) 1995 - Buchtyár/Kořený/Krpec (ČR/Tatra) 1996 - Fajtl/Janoušek/Wurst (ČR/Tatra) 1998 - Kořený/Lamač/Kahánek (ČR/Tatra) 1999 - Tomeček/de Azevedo/Neubarthová (ČR-Braz./Tatra)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Zapalovače Zippo

Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar

Kuchyňská svítidla Cucina...

Zapalovače Zippo Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky