Get Adobe Flash player
Home

Ukrajinský KRAZ dává projektu DAKAR zelenou

Hodnocení uživatelů: / 18
NejhoršíNejlepší 

Image Už před časem, někdy v roce 2004, začaly kuloáry různých polooficiálních zpráv z východu kolovat zvěsti o přípravách ukrajinské automobilky KRAZ na nejtěžší rallye světa. Automobilka tehdy už podnikala konkrétní kroky, ba dokonce vznikl první prototyp, který byl intenzivně testován, leč ke startu z různých důvodů, zejména finančních a organizačních, nedošlo.

Nyní se zdá být vše na jiné koleji. Projekt KRAZ SIMOOM dostává alespoň vizualizované obrysy. Teprve čas ukáže, nakolik jde o konkrétní záměr a nakolik o marketingovou udičku s cílem přilákat další partnery.

Stavbě vozu by měla napomoci i nově sestavená kategorie Superproduction Truck, která se poprvé představí na Dakaru 2008 a pojedou v ní všichni hlavní favorité: všechny Tatry, Tedom Martina Macíka, ale hlavně slibovaný tovární tým MAN, Kamaz i nový Ginaf. KRAZ ovšem se startem na Dakaru 2008 nepočítá, mluví se o Dakaru 2009-2010.

Jak ukazuje fotografie, nepůjde o obyčejný vůz. Oficiální značení má být KRAZ 5173 4x4. Podvozek má nést nezávislé zavěšení všech kol, pravděpodobně systémem Timmoney, jako má Ginaf. Pohon obstará, nám dobře známý, osmiválec KHD Deutz o výkonu 740 koní, převodové ústrojí pak převodovka Baton a rozvodovka ZF-Steyr. Zajímavě má být řešeno přeplňování motoru: oba mezichladiče by měly být uloženy vodorovně pod kapotou, v níž budou větrací otvory pro přívod chladícího vzduchu. Lehká nástavba bude uzpůsobena po vzoru Kamazu, tedy s náhradními koly uloženými nastojato v zadní části po bocích. Kabina by měla být modifikována z některého ze stávajících modelů a měla by být trojmístná.

Image

Podle vizualizace na fotografii vypadá vůz velmi zajímavě. Otázkou je absence know-how, které s sebou účast na Dakaru nese. I když si Ukrajinci pospíšili s tím, aby vznik projektu vytroubili do světa, představení vozidla stále vyznívá ve stylu „jak by to bylo krásné, kdyby..“ A dobře si pamatujeme, kolik zajímavých sportovních vozů z postsovětských republik s velkými plány jsme už viděli po různých šampionátech. Realita se tedy může lišit, ale držme Ukrajincům palce, aby ten svůj projekt do cíle dosáhli. Pro Dakar by to znamenalo další oživení, a toho není nikdy dost.

Jiří Vintr