Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Dakar 2009 Loprais Tatra Team vyráží posílen na všech frontách

Loprais Tatra Team vyráží posílen na všech frontách

Image Od bronzového úspěchu Aleše Lopraise, a tím i návratu značky Tatra na výsluní světových maratónů uplynuly už téměř dva roky. Zatímco v té době byl Aleš debutantem mezi dakarskými piloty, postupně dorostl v respektovaného příslušníka světové špičky, uznávaného mezi nejbližšími soupeři i odbornou veřejností.

V mezidobí získal Aleš třetí místo na Středoevropské rallye a vyhrál maďarskou baju, cíleně se však angažoval v systematickém vývoji svého závodního vozu a účastnil se i zákulisních jednání o budoucnosti celé kamionové kategorie.

Dakar 2009 je tedy završením dvouletých vývojových snah, anebo alespoň jejich dalším stupínkem. Závodní Tatra 815 4x4 zůstala v základu tím vozidlem, které tým připravil už na Dakar 2008, nicméně postupný vývoj všech komponent vozu jej posunul dál. Ať už šlo o nové nastavení tlumičů, průběh výkonu a točivého momentu, distribuce hmotnosti i celkové vnímání jízdních vlastností. "Auto je o třídu lepší než na začátku roku, jeho kvalitativní posun je skutečně markantní a projevuje se ve všech ohledech. I z toho důvodu jsme před Dakarem spíše optimističtí, neboť se nám podařilo identifikovat ty vlastnosti, kvůli kterým měli před námi soupeři dříve náskok. Právě na nich jsme nejvíce pracovali, a máme z toho velice dobrý pocit," rozjímá před závodem Aleš Loprais.

Změna nastala i v kabině závodního auta. Po dvou soutěžích, v nichž Aleše Lopraise navigoval Ladislav Lála, si ostrou závodní premiéru v roli navigátora odbude známý automobilový závodník Vojtěch Štajf. "Plnohodnotně se věnovat Dakaru znamená hodně času a cestování a není úplně lehké to skloubit s prací, rodinou a dalšími projekty, kterým se věnuji. Letos jsem navíc začal komentovat MS motocyklů pro Českou televizi, čemuž bych se rád věnoval i do budoucna. Nepovažuji se za závodníka, i když adrenalin spojený se závoděním je nepředstavitelný. Za možnost působit v týmu jsem nesmírně rád a všechny jsem si tu velice oblíbil. I proto oceňuji možnost pokračovat dál u týmu i u Dakaru jako novinář. Mým cílem je napsat o Dakaru knížku a dál přispět k popularizaci tohoto světového fenoménu," dodal Ladislav Lála.

Cesta Vojtěcha Štajfa k Aleši Lopraisovi vedla přes marketingové akce společných partnerů týmů obou závodníků. Štajf, původní profesí novinář a navigátor v klasických automobilových rally, tak poprvé přičichne ke světu velkých dálkových maratónů. "Pochopitelně mám ze závodu i z tak velkého auta náležitý respekt, ale něco jsem u rallye už zažil, ať už jako pilot nebo jako navigátor. Zkušenosti z obou postů považuji za svoje plus, dobrý řidič by měl být i schopným navigátorem. Pomůže to vzájemnému pochopení potřeb a komunikace mezi oběma klíčovými posty, tedy toho, co kdo od toho druhého očekává. Nikdy jsem nezávodil jen na dojetí, vždy jsem měl vysoké ambice a udělám maximum pro úspěch celé naší posádky," dodal.

Loprais Tatra Team vyráží na Dakar 2009 opět v konfiguraci jednoho závodního kamionu a dvou doprovodných. Mechanikem závodní Tatry zůstává Milan Holáň.

Vývojem prošlo i týmové zabezpečení. Osvědčená šestikolka "Babča", určená pro transport těžkých náhradních dílů, pochopitelně zůstává a povede ji dvoučlenná skupina mechaniků Leo Loprais (mladší syn Karla Lopraise) a Michal Ptáček. Dakarskou premiérou bude naopak debut nového doprovodného kamionu Tatra 815 4x4 s rozvorem dlouhým 4,5 metru a novou nástavbou z KOV Velim. Vůz, který bude řídit Ladislav Csekey s mechanikem Lubomírem Kýpetěm, poveze část nákladu náhradních dílů a bude obsahovat i spací kóje pro závodní posádku, neboť i možnost kvalitnějšího odpočinku a z toho vyplývající lepší fyzické kondice se v dlouhých soutěžích dakarského typu na výkonu posádky podepíše.

Tým i na Dakaru 2009 nasadí posádku novinářského vozu, řízeného, jak jinak, legendárním Karlem Lopraisem. V kabině stříbrného Nissanu Navara jej doplní už tradičně bratr Milan, který se bude věnovat vedení týmu, a také novinářská dvojice Jiří Vintr a Ladislav Lála. O písemné i obrazové zpravodajství z Jižní Ameriky by tedy tatrováčtí fanoušci nouzi mít neměli.

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team