Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY MS Cross Country Rallye Druhý podnik Dakar Series odhalí premiéru nového speciálu Mitsubishi

Druhý podnik Dakar Series odhalí premiéru nového speciálu Mitsubishi

Image Pax rally, jak se portugalská soutěž jmenuje, je druhým podnikem Dakar Series, bohužel však bez účasti kamionů, trať by prý pro ně byla úzká. Nicméně bude svědkem největší technické události od dob vstupu Volkswagenu

Mitsubishi, letitý vládce Dakaru a poslední z velkých mohykánů prohánějících po poušti velké benzínové motory, přechází definitivně k naftě. Premiéru si odbude zcela nový vůz Mitsubishi Racing Lancer.

Mitsubishi předvádí další z manévrů, jak nezpychnout na vrcholu. V posledních letech se na Dakaru prosazovalo především perfektním podvozkem, vyrovnanou jezdeckou sestavou a kvalitní týmovou organizací. Volkswagen jej převálcoval v technickém nasazení, pčtu doprovodných vozidel i počtu vítězných etap, ale nikoliv v počtu vítězství. Výmluvným příkladem byl Dakar 2007, kde VW vyhrály 11 etap ze 14, zatímco Mitsu ani jednu, ale diamanty braly kompletní pódium. I tak však pokračující vývoj dieselových motorů naznačoval trend dálkových maratónů. I přes větší složitost dieselové motory vykazovaly skvělé parametry zejména v točivém momentu a schopnosti jej dlouhodobě držet, stejně tak i v nízkých otáčkách a při průjezdech dunovým terénem. V soukromém rozhovoru se Stéphane Peterhansel jednou přiznal Aleši Lopraisovi, že ideální vůz by měl mít podvozek Mitsubishi a motor BMW.

Image

Mitsubishi představilo svůj diesel dost nenápadně při Středoevropské rallye, kde dieselový vůz pilotoval Hiroši Masuoka. Premiéra nebyla moc přesvědčivá, motoru chyběl tah Volkswagenu i BMW a na první pohled rychlejší byli i tradiční benzínoví kolegové. Vývoj však nemilosrdně pokročil a Masuokovy dojmy z dalších testů jsou víc než vynikající: „Nikdy jsem neměl z auta tak skvělý pocit. Točivý moment v nízkých otáčkách i schopnost udržovat maximální rychlost jsou přímo fantastické.“ Nový agregát půjde rovnou do nového speciálu, jehož silueta karosérie sice zůstala zachována, ale dostala charakteristické vzhledové prvky z Lanceru, což se týká hlavně přední masky. Konfigurace motoru je vidlicový šestiválec o objemu 2997 ccm, výkonu 260 koní a točivém momentu přes 650 Nm. Tým dále zapracoval na zavěšení kol, distribuci hmotnosti i nové konfiguraci celého motorového prostoru, která má zabezpečit optimální chlazení. Tým absolvoval hned několik testovacích porcí ve Španělsku a Maroku, během nichž nový vůz najel přes 8000 ostrých kilometrů.

Mitsubishi tedy vstupuje do nové doby maratónských soutěží dobře připraveno. Spolehlivost poslední verze pajer byla vynikající a stala se rozhodujícím faktorem úspěchu v boji proti dieselové přesile. Teď stojí francouzsko-japonský tým z Pont-de-Vaux na prahu zcela jiné éry a vykročit musí pravou novou. I tak si však po 25 letech fandové postesknou: Adieu, Pajero! Tak dlouho se legendární typ objevoval na dakarské soutěži.

Jiří Vintr