Druhý podnik Dakar Series odhalí premiéru nového speciálu Mitsubishi
Mitsubishi, letitý vládce Dakaru a poslední z velkých mohykánů prohánějících po poušti velké benzínové motory, přechází definitivně k naftě. Premiéru si odbude zcela nový vůz Mitsubishi Racing Lancer.
Mitsubishi předvádí další z manévrů, jak nezpychnout na vrcholu. V posledních letech se na Dakaru prosazovalo především perfektním podvozkem, vyrovnanou jezdeckou sestavou a kvalitní týmovou organizací. Volkswagen jej převálcoval v technickém nasazení, pčtu doprovodných vozidel i počtu vítězných etap, ale nikoliv v počtu vítězství. Výmluvným příkladem byl Dakar 2007, kde VW vyhrály 11 etap ze 14, zatímco Mitsu ani jednu, ale diamanty braly kompletní pódium. I tak však pokračující vývoj dieselových motorů naznačoval trend dálkových maratónů. I přes větší složitost dieselové motory vykazovaly skvělé parametry zejména v točivém momentu a schopnosti jej dlouhodobě držet, stejně tak i v nízkých otáčkách a při průjezdech dunovým terénem. V soukromém rozhovoru se Stéphane Peterhansel jednou přiznal Aleši Lopraisovi, že ideální vůz by měl mít podvozek Mitsubishi a motor BMW.
Mitsubishi představilo svůj diesel dost nenápadně při Středoevropské rallye, kde dieselový vůz pilotoval Hiroši Masuoka. Premiéra nebyla moc přesvědčivá, motoru chyběl tah Volkswagenu i BMW a na první pohled rychlejší byli i tradiční benzínoví kolegové. Vývoj však nemilosrdně pokročil a Masuokovy dojmy z dalších testů jsou víc než vynikající: „Nikdy jsem neměl z auta tak skvělý pocit. Točivý moment v nízkých otáčkách i schopnost udržovat maximální rychlost jsou přímo fantastické.“ Nový agregát půjde rovnou do nového speciálu, jehož silueta karosérie sice zůstala zachována, ale dostala charakteristické vzhledové prvky z Lanceru, což se týká hlavně přední masky. Konfigurace motoru je vidlicový šestiválec o objemu 2997 ccm, výkonu 260 koní a točivém momentu přes 650 Nm. Tým dále zapracoval na zavěšení kol, distribuci hmotnosti i nové konfiguraci celého motorového prostoru, která má zabezpečit optimální chlazení. Tým absolvoval hned několik testovacích porcí ve Španělsku a Maroku, během nichž nový vůz najel přes 8000 ostrých kilometrů.
Mitsubishi tedy vstupuje do nové doby maratónských soutěží dobře připraveno. Spolehlivost poslední verze pajer byla vynikající a stala se rozhodujícím faktorem úspěchu v boji proti dieselové přesile. Teď stojí francouzsko-japonský tým z Pont-de-Vaux na prahu zcela jiné éry a vykročit musí pravou novou. I tak si však po 25 letech fandové postesknou: Adieu, Pajero! Tak dlouho se legendární typ objevoval na dakarské soutěži.
Jiří Vintr
< Předchozí | Další > |
---|