Kamion převálcoval Němce motorku
P r a h a - Od dob rallyemanky Michelle Moutonové je nejúspěšnější motoristickou sportovkyní. Němka Jutta Kleinschmidtová patří pravidelně k největším favoritům Rallye Total Dakar v kategorii osobních automobilů, ročník 2001 dokonce jako první žena v historii vyhrála. Devětatřicetiletá pilotka je strojní inženýrkou, sedm let pracovala u BMW ve vývojovém oddělení. Poprvé se vydala na Dakar v roce 1992, tehdy se jelo do Kapského města a sedlala obrovitý motocykl BMW.
Při své první účasti nejenže závod dokončila, ale bylo to na obdivuhodném 23. místě, což zároveň znamenalo 5. místo ve třídě Marathon a první v dámské kategorii. Její týmový partner, se kterým měla jet ve dvojici, během závodu odpadl a blonďatá Němka jela dále sólo i přesto, že posledních pár dní dojížděla se zlomeninou kůstky v chodidle.
O rok později už Jutta tolik štěstí neměla, ač úspěch z roku 1992 jí přinesl dost popularity. Upadla už při výjezdu na startovní rampu a leckdo se jí už ve Francii pochleboval, že ženy na motocykl nepatří. Během závodu si "ustlala" při sjezdu z duny a než stačila znovu nasednout, přiburácel kamión a motocykl jí přejel.
Následovalo období, během kterého vykrystalizovala myšlenka přesedlat na čtyři kola. V roce 1993 byla spolujezdkyní svého tehdejšího přítele Jean-Louise Schlessera při Desert Challenge. O rok později si odbyla debut při Rally Tunis a už v listopadu v Dubaji skončila čtvrtá.
V roce 1995 jela Dakar jako členka továrního týmu Mitsubishi a skončila až dvanáctá. Uvízla v písku a vyprošťovala ji Lopraisova posádka. Jutta svou nerozvážností málem usmrtila Lopraisova navigátora Tomáše Tomečka, který tento incident přežil ve zdraví jen díky kvalitní přilbě.
V dalších letech se Kleinschmidtová účastnila soutěží jako týmová dvojka ve Schlesserově týmu. Startovala se střídavými úspěchy, z nichž nejvýše se vyjímá 5. místo na Rallye Dakar-Dakar 1997. O rok později skončila na Dakaru až 24. a v tomto období se také rozešla se Schlesserem, což také ukončilo Juttino účinkování v modrém týmu.
Útočiště našla opět u Mitsubishi, v červeném Pajeru týmu Ralliert Deutschland ji vídáme dodnes. Své působení u japonské značky načala skvělým 3. místem na Dakaru 1999 a následující dvě sezóny odjela v dámském tandemu s populární Švédkou Tinou Thörnerovou (ta se od letoška stává členkou týmu Škoda Motorsport). Na vítězství obě sice v žádném závodě nedosáhly, ale spolehlivé výsledky jim přinesly kvalitní umístění v poháru FIA.
Od roku 2001 Jutta závodí s navigátorem Andreasem Schulzem. "Tina byla báječná navigátorka, ale dohodly jsme se na rozchodu. Obě bychom se rády vdaly, takže se naše životní dráhy rozcházejí. A kromě toho - na Dakaru je spousta situací, kdy potřebuji sílu chlapa," řekla tehdy.
V roce 2001 přišel také největší úspěch - sice šťastně, ale přece Jutta vyhrála Rallye Paříž - Dakar a italskou Baju, leč v dalších kláních podlehla Jean-Louisi Schlesserovi, což jí opět vyneslo "až" druhou pozici v poháru FIA.
Úspěch na Dakaru pomohl ženě, která provozuje off-road školu a jež spadá pod křídla mocného manažera Williho Webera, k předním pozicím v mnoha anketách. "Je to pro mě ocenění nejen toho, co jsem sama dosáhla, ale také důkaz rostoucí pozice maratónských závodů," říká.
Autor: Jiří Vintr (www.idnes.cz)
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
< Předchozí | Další > |
---|