BR Petrobas Lubrax ... team Tomáše Tomečka
Již po čtyřiadvacáté se v podvečer 28. prosince vydá na téměř deset tisíc kilometrů dlouhý maraton karavana nejslavnější a nejtěžší rallye světa Arras - Madrid - Dakar.
Česká republika má v soutěži tradičně své obsazení, v kategorii kamionů nerozlučně spjaté se značkou Tatra. Hned dva vozy budou hájit čest značky a česko-brazilského týmu BR Petrobras Lubrax. V kategorii T4 (nákladní vozy) se soutěže zúčastní ing. Tomáš Tomeček (pilot), André Azevedo (BR) a ing. Jaromír Martinec na voze Tatra 815. Doprovodným vozem týmu bude druhá tatra jedoucí v kategorii Assistance s posádkou ing. Petr Vodák (pilot), Helder Guimaraes. Tým bude dále reprezentovat v kategorii T1, tedy osobních vozů, Klever Kolberg na voze Mitsubishi Pajero a stejně jako loni dva motocykly Honda 650 XR.
Vozidla Tatra
Pro nadcházející ročník pořadatelé přijali pravidla, která právě tatry v soutěži znevýhodňují. I když Rallye Arras - Madrid - Dakar není zařazena do kalendáře FIA, vozy musejí splňovat technické předpisy této organizace vypsané pro kategorii T4. Bohužel toto rozhodnutí pořadatelské organizace znamenalo skutečnost, že tým nemohl dále použít soutěžní vůz T815 HAS Dakar z minulých let, ale bylo rozhodnuto přistoupit ke stavbě nového vozu. Nejvýznamnější změna v předpisech se totiž týká umístění motoru - podle zmíněného reglementu FIA musí být konec motoru, daný rovinou setrvačníku, umístěn max. 1000 mm za osou přední nápravy. Proto byl použit pro stavbu sériový podvozek Armax o rozvoru 4090 mm s krátkou kabinou. Motor i převodové ústrojí byly použity z původního vozu. Motor je tedy klasický, vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra přeplňovaný dvěma turbodmychadly s mezichladičem přeplňovaného vzduchu. Jeho výkon je 450 kW (612 k) a max. točivý moment 2300. Dvanáctistupňová převodovka (šest stupňů s volbou split) dovolí speciálu jet rychlostí až 155 km/h.
Podvozek je taktéž klasický, tvořený centrální páteřovou rourou s výkyvnými polonápravami. Přední jsou odpruženy torzními tyčemi, zadní pak vzduchovými vaky, oproti loňsku umístěnými uvnitř rámu. Nástavba musí být podle pravidel skříňová - letos je také nové konstrukce z hliníkových profilů a odlehčených sendvičových desek. Oproti sériové verzi je vůz vybaven speciálními tlumiči Ateso, řízením AXL, elektrocentrálou, svařovacím aparátem ESAB, vzduchovými filtry MANN, dvěma hliníkovými palivovými nádržemi ALU S.V. o celkovém objemu 900 litrů. Nově byly použity tlumené i dálkové světlomety Hella s xenonovými výbojkami. Z hlediska bezpečnosti a opět v souladu s předpisy je uvnitř kabiny i nástavby umístěn masivní rám chránící posádku nejen v případě převrácení, ale i při čelním a bočním nárazu. Klasické sedačky jsou nahrazeny neodpruženými sportovními C.I.E.B. Čtyřbodové bezpečnostní pásy musejí být z bezpečnostních důvodů ukotveny k rámu a ne k sedačce.
Jednotliví členové posádky mají během jízdy své úkoly a tomu jsou uzpůsobena i jejich pracoviště. Oproti loňsku došlo k malé změně - mechanik, který dosud seděl napravo, bude mít své místo uprostřed. Je to proto, že prostřední místo je díky posunutému motoru umístěno o něco výše, což omezuje výhled z vozidla důležitý právě pro navigátora. Ten má k dispozici dva navigační přístroje - pro měření vzdálenosti, tzv. tripmastery, a satelitní navigaci GPS. Úkolem mechanika během jízdy je sledovat provozní parametry vozu. Některé z nich, např. právě tlak vzduchu v pneumatikách a soustavě pérování, také ovládá. Proto je kabině před jeho sedadlem druhá palubní deska s ukazateli tlaku v soustavě vzduchového pérování a pneumatikách, stavu paliva, napětí v elektrické soustavě vozu nebo i např. ovládání stěračů, světel či houkačky. To jsou všechno úkony, které by pilota během jízdy zdržovaly.
Doprovodný vůz, jehož posádku kromě pilota ing. Petra Vodáka doplní dva brazilští závodníci, byl postaven v loňském roce a před letošním ročníkem prošel kontrolní repasí. I zde je použit dvanáctiválcový motor se dvěma turbodmychadly a mezichladičem stlačeného vzduchu, který mu dává max. výkon 380 kW (516 k) a točivý moment 1900 Nm. Na základě zkušeností z loňského roku byly provedeny úpravy na nástavbě - ta je nyní o 20 cm snížená a uvnitř osazená regály pro umístění beden s náhradními díly. Stejně jako v "ostrém" vozu i zde je elektrocentrála, veškeré potřebné nářadí a především náhradní díly a rezervní pláště pro oba vozy. V tom spočívá úkol doprovodu - být neustále "na dosah" ostrému vozu se zásobou potřebných dílů, plášťů a speciálního nářadí.
Posádky
Posádka soutěžního vozu pojede ve stejném složení jako loni. Za volant usedne zkušený pilot ing. Tomáš Tomeček (31 let). Letos se soutěže zúčastní posedmé, z toho počtvrté jako pilot. Svoji první účast v soutěži korunoval v roce 1995 vítězstvím na postu navigátora, na němž absolvoval ještě další dva ročníky, mj. i ten nešťastný v roce 1998, kdy byla posádka přepadena a o své vozidlo přišla. V následujícím roce se Tomáš účastnil soutěže již jako řidič Letka racing teamu ve smíšené česko-brazilské posádce, se kterou se umístil na třetí pozici. O rok později (2000) dojel s těsnou ztrátou pěti vteřin na čtvrtém místě. V loňském roce posádku z prvního místa v průběžném pořadí vyřadila neopravitelná porucha v polovině závodu.
Navigátorem soutěžní tatry bude již počtvrté za sebou brazilec André Azevedo (42 let), který před tím, než usedl do závodní tatry, absolvoval Dakar jedenáctkrát na motocyklu. O jeho navigátorských schopnostech tedy nemůže být pochyb.
Třetím členem posádky je šéfredaktor časopisu AutoEXPERT ing. Jaromír Martinec (28 let). Ten absolvoval v minulém ročníku svoji premiéru v soutěži a letos bude opět plnit roli mechanika a má, stejně jako loni, na starosti i komunikaci s okolním světem.
Pilotem doprovodné tatry bude opět ing. Petr Vodák (31 let). Tento "civilní" profesí zaměstnanec zkušebního oddělení Tatry, a. s. má velmi odpovědný úkol být se svým vozem neustále "nadosah" soutěžní posádce a bude plnit úlohu šéfmechanika. Loni své kvality jako pilot doprovodu dokázal víc než dostatečně.
Přípravy
Díky změnám v technických pravidlech pro účast v soutěži bylo nutné prakticky postavit nový soutěžní vůz. Jeho stavba začala na konci léta, kdy bylo rozhodnuto o účasti vozu v soutěži. Stavba vozu probíhala v úzké spolupráci s pracovníky vývojového oddělení automobilky Tatra. Byl stanoven harmonogram přípravy, který zahrnoval i čas pro nezbytné testování. Harmonogram se podařilo přesně dodržet, takže tým absolvoval kromě testování na polygonu v areálu automobilky i test v těžkém terénu v okolí Senice na Slovensku. V rámci testů bylo s vozem naježděno téměř 3000 km.
Doprovodná tatra byla také podrobena detailní kontrole, a to hned po návratu z rallye Berlín - Wroclaw, které se po drobných úpravách zúčastnila jako soutěžní vůz. Kromě nových plášťů, tlumičů a filtrů byla zkontrolována elektrická a vzduchová soustava, motor i převodovka byly podrobeny kontrole a znovu byl proveden nástřik a design celého vozu.
Stejně jako loni bylo i letos přípravě obou vozidel věnováno přibližně 3000 hodin.
TATRA 815 DAKAR TERRNO
rok výroby: 2001
motor: TATRA, 12V, 19 000 cm3, 2300 Nm, 2x turbo
převodovka: TATRA, 12 převodových stupňů
pneumatiky: 14,00-20 Michelin
šířka vozu: 2500 mm
výška vozu: 3220 mm
hmotnost: 10 500 kg
max. rychlost: 155 km/h
spotřeba paliva na silnici: 45 l/100 km
spotřeba paliva v terénu: 80 - 120 l/100 km
TATRA 815 4x4 DAKAR - asistence
rok výroby: 1991
motor: TATRA, 12V, 19 000 cm3, 380 kW
převodovka: TATRA TS160, 10 převodových stupňů
pneumatiky: 14,00-20 Michelin
délka vozu: 7 700 mm
šířka vozu: 2 500 mm
výška vozu: 3 600 mm
hmotnost: 15 t
max. rychlost: 120 km/h
spotřeba paliva: 45 l/100 km
zvláštní výbava: hasící přístroje, ochranný rám, vyprošťovací plechy, elektrocentrála, systém dohušťování a podhušťování pneumatik za jízdy, navigační přístroje, svářečka, nádrž na vodu
Zdroj informace
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
< Předchozí | Další > |
---|