Get Adobe Flash player
Home AKTUÁLNÍ ZPRÁVY Dakar 2002 Dakar 2002/ Ohlédnutí.Loprais: Druhé místo je maximem možného.

Dakar 2002/ Ohlédnutí.Loprais: Druhé místo je maximem možného.

Tatra Team Druhé místo za nedostižným Čaginovým Kamazem je důvodem ke spokojenosti tatrováků, ale také odhalilo mnohé slabiny nového a syrového auta. Tatra team čeká mnoho práce… Dakar se od roku 2002 vydělil ze systému závodů Poháru FIA, a tím si pořadatelská A.S.O vymínila i právo rozhodovat o technických předpisech pro jednotlivé skupiny. "Tento ročník byl fakt hodně divný," řekl navigátor Josef Kalina, "změny nic dobrého nepřinesly, spíše naopak. Pořadatelé se částečně předpisů FIA drželi, hlavně co do bezpečnosti, ale jinde si dělali svoje vlastní pravidla podle principů, kterým nikdo moc nerozumí."

Fotogalerie

Na Čaginův Kamaz nikdo neměl, na tom se všichni shodli. "Zatímco my jsme postavili nové auto podle sériové dokumentace, Rusové vzali vlastně loňský vůz a pouze posunuli motor, konstrukce přední nápravy jim to umožňovala. Byl to čistokrevný speciál, na který jsme neměli. Šance byla v tom, že by to Rusové někde rozbili, ale Čagin je i jezdecky inteligentní, takže k této okolnosti nedošlo. Nám se zatím problémy jenom kupily," řekl Kalina. A skutečně, zatímco Tomeček si až na osudový přední hřídel u svého vozu pochvaloval skoro vše, Lopraisova posádka (a hlavně její doprovod) dostala pořádně zabrat. Přetížení přední nápravy mělo za následek enormní namáhání pružicích elementů. Tlumičů tatrováci vyměnili celkem devět párů, nakonec došlo i na prasknutí torzní tyče, která je za normálních okolností skoro nesmrtelná. Ani trasa nebyla letos to, co loni. "Mám pocit, že Patrick Zaniroli na rozdíl od loňska, kdy ji vybral skvěle s mnoha technickými pasážemi a jezdecky náročné, letos dost nesouměrně nahustil organizované ničení lidí na velbloudí trávě. Byla to úplná hrůza, jeli jsme třeba 25 kilometrů po těch velbloudích drnech, permanentně bylo auto o metr výš, než by mělo být, a tento úsek jsme jeli hodinu a půl. To pak celé tělo hrozně trpí, žaludek bolí, a když jsem v cíli z auta vystoupil, podlomily se mi nohy a nemohl jsem ani jít, celé to centrum polohy těla bylo poblázněné," řekl Josef Kalina. Kalinu zaráží i to, jak se poušť za ta léta mění. "Dneska už pořadatelé nemůžou vést soutěž celosaharsky a jsou fixováni na střední Mauretánii. Ale kdepak jsou staré známé krásné stříbrné pláně? Dneska je v souvislosti s klimatickými změnami všechno prorostlé travou. Kde bývala písečná poušť, je dneska prérie. I De Rooy byl překvapen, představoval si, že pojede pouze na písku, a proto už v Evropě nazul písečné gumy. A mezitím ho hnali přes hrozné muldy a trsy velbloudí trávy." Posteskl si navigátor. I tak však v Tatra teamu zůstává motivace dále vítězit. Manažer Milan Loprais přislíbil, že přípravy na Dakar 2003 odstartují co nevidět, že dojde i na důkladnou přestavbu vozu a že z vítězných ambicí tým nemá co slevit. Autor článku: Jiří Vintr

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker