Rallye Optic 2000 Tunis - momenty ze závodu
El Borma / Liberec Po absolvování přejímek se na start prologu ve francouzských docích v Seyne-Sur-Mer postavilo 211 závodníků , aby zahájili letošní 22.ročník Rallye Internacional de Tunisie. Výsledky tohoto prologu rozhodovali o startovním pořadí do první etapy v Tunisu. Krásné počasí přilákalo na dvoukilometrovou trať mnoho diváků, na které čekala velká překvapení. V kategorii automobilů to bylo vítězství mladého Giniela de Villierse (Nissan Pickup) a jasné vítězství Francouze Pascala Rochereaua (čtyřkolový speciál Polaris), který za sebou zanechal všechny jasné dvoukolové favority.
Souboje o prvenství se očekávali mezi špičkou, ale všichni favorité byli buď zaskočeni trasou, nebo šetřili své síly do tuniské pouště ( Roma 16, Meoni 20, vítěz posledního ročníku Rallye Dakar - Saict až 47 místo). A tak do první etapy v Tunisu odstartoval v kategorii motocyklů 40-letý Rocheareau, 6-ti násobný vítěz francouzského poháru čtyřkolek a 3-násobný vítěz oblíbeného závodu Enduro Touquet. V kategorii automobilů byl od počátku očekáván souboj o první místa mezi Peterhanselem, Biasionem (Mitsubichi Pajero) a Schlesserem (Ford Buggy), ale celou trojici horkých favoritů za sebou zanechal v úvodním prologu, držitel pátého místa z letošní Rallye Dakar – Giniel de Villiers (Nissan Pickup).
Více než 20 hodin strávili závodníci tuniské rallye na trajektu z Francie do Tunisu. Po doplutí pokračovali všichni do bivaku Qued Shili (420 km) odkud ráno startovali do další, druhé tuniské etapy. Vydatné deště, které za poslední dny sužovali Tunis, zapříčinili i některé dodatečné změny trasy a tak se nakonec rallye vyhnula i nejznámějším místům v tuniské poušti, lokalitě Decor, kde se natáčeli „Hvězdné Války“. Deště a bláto, které neočekávaně pokrylo africké cesty, přichystali spoustu záludností a problémů hlavně pro motocykly. Největší naděje měl ten kdo zvolil správné obutí. Déšť, tuny mokrého písku, vymleté díry, kamení a velké kaluže vody byly charakteristickým rysem prvních etap rallye a také velkým překvapením pro mnohé jezdce. Spoustu z nich, díky těmto rozmarům počasí, již na začátku ztratilo šance na dobré umístění.
Čím více se závod zarýval do vnitrozemí, tím více přibývalo úseků náročných na techniku jízdy. Dvou až tří metrové duny jedna vedle druhé, rozbité kamenité pisty a těžké přejezdy vyžadovaly zkušenosti a profesionalitu závodního jezdce. Vítězství přináší, ale i taktika a risk … „Rychlá jízda v dunách znamená neustálé skoky přes ty malé a hledání cesty a objíždění těch velkých. Je těžké držet dobrý závodní rytmus.V těch nejtěžších místech jsem se rozhodl riskovat a jel jsem úplně naostro“… řekl o svém etapovém vítězství vedoucí jezdec rallye Stephane Peterhansel.
Čtvrtá etapa se stala nešťastnou pro, do té chvíle vedoucího jezdce v kategorii motocyklů, itala Fabrizia Meoniho. Těsně před cílem mu došel benzín a Meoni ztratil dvě minuty hledáním nečekané závady na přívodu paliva. Díky této ztrátě se Meoni propadl na druhé místo. První zaujal Roma a třetí místo patřilo Despresovi. Druhým smolařem rallye je určitě Richard Sainct. Po nevydařeném prologu se ve čtvrté etapě potýkal s velkými technickými problémy a dojel těsně před prvními automobily. Po čtvrté etapě se tak celkově propadl až na šestou pozici. Tento jezdec, útočící vždy na první pozice, musel přes polovinu etapy jet na konci pole mezi amatéry, a dokonce se před něho dostali i dva úplní nováčci startující vůbec poprvé v Africe, Palo Anders Ullevalseter a Australan Andy Caldecott. Andy Caldecott (38 let) je třínasobný vítěz australské Safari Rallye, ale ještě nikdy nestartoval v dunách a nikdy před touto rallye nepoužíval GPS. Účast v rallye je pro něho přípravou na Dakar 2004.
V kategorii automobilů se rozhodující souboje odehrávaly mezi Peterhanselem a jeho týmovým kolegou Biasionem. Třetím jezdce špičky startovního pole je Giniel de Villiers. Smůla si ještě nenašla někoho jiného a tak stále provází francouzského konstruktéra a pilota závodních strojů, Jean Luise Schlessera. Technické problémy vozu ho posunuly až za první tři místa a od dalšího jezdce Nicolase Misslinema ho dělí jen několik vteřin.
Nevětší výzvou v této rallye je pro závodníky etapa El Borma – El Borma. V loňském ročníku splnilo časový limit této etapy ve velice náročných atmosférických podmínkách, pouze šest automobilů.
Pokračování příště !
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení
< Předchozí | Další > |
---|