Baja Slovakia - Inter Offroad Cup 2002
Liberec(h)Inter Offroad Cup 2002 - Baja Slovakia, Lozorno, 28. - 30. června - byl letos jistě nejhodnotnější závod Inter Off road cupu a Memphis cupu a stal se výbornou vizitkou pro organizátory . V září, na první české Baji, ve Fryštáku u Zlína, uvidíme pokračování předvoje Mistrovství republiky cross country rally 2003, jehož nedílnou součástí jistě tyto dva závody budou.
To, že ideální podmínky pro uspořádání terénních závodů s evropskými parametry jsou ve vojenském prostoru Kuchyňa, není žádnou novinkou. Zatím se o to nikdo nepokusil. České a slovenské Off road 4x4 o. s. se ujalo tohoto náročného úkolu. Podnik zařazený do seriálu Inter Off road cup a Memphis cup byl rozšířen o volné kategorie moto a kamióny. Organizátoři dostali omezenou možnost výběru tratě, ovšem, díky pochopení vedení vojenského prostoru, mohli účastníci závodů projíždět několika segmenty a tak svou délkou dostal závod evropské dimenze. Záchranný systém s vyprošťovacími a hasicími vozy, šest sanitek, monitorovací letadlo a třicet pět komisařů na trati, se starali o bezpečnost soutěžících . Šest komisařů na motocyklech a čtyřkolkách dohlíželo během závodu na dodržování pravidel. S příchodem nastávající sezóny se přitvrdí pravidla podle předpisů FIA a dojde i v organizaci k drobnému posunu do Evropy. Na 1. Baja Slovakia bylo zavedeno uzavřené parkoviště, povinná jízda se zapnutými světlomety, večerní briefing, tankovací zóny.
Přiřazením kategorie motocyklů, se zpestřilo startovní pole, i když bylo toto spojení očekáváno s obavami, zbytečnými. Jezdci na motocyklech brzy vnikli do systému soutěží a ti, jež zatím na podobném podniku nebyli, nelitovali své účasti. Chovali se však perfektně, závodili disciplinovaně a i pozorovatelé z Německa a Česka hodnotili pozitivně výběr tratí a perfektní organizaci vlastního závodu. Itinerář, poprvé v seriálu tvořen podle bodů GPS, neměl nedostatky a byl na požadované světové úrovni.
Na večerním briefingu v Lozornu, centru soutěže, byli převzatí soutěžící seznámeni s harmonogramem na příští den, počtem etap, rychlostními zkouškami a bezpečnostními plány. Jezdci měli do soboty nachystány dvě průjezdní etapy 150 km a 120 km na šesti rychlostních testech. S vyjímkou byly vpuštěny na trať nejen motocykly enduro, ale i crossové speciály. Jezdci na těchto strojích nebyli slovenskou federací v dostatečném předstihu informováni o povinné výbavě motocyklu - osvětlení. .
Kategorie E
Start v Lozornu byl pro jezdce v této kategorii dobrým zahřívacím kolem. První průjezdní etapa začínala průjezdem motokrosového areálu a potom dále lesními šotolinovými a písčitými cestami až do Plaveckého Mikuláše, kde se nacházela servisní zóna pro celý závod. Od začátku o sobě dával vědět Jaroslav Katriňák, který s poměrně velkým přehledem projížděl nástrahami tratě a nedovolil svým kolegům ani na chvíli převzít vedení. Vyhrál všechny rychlostní zkoušky prvního dne. Rychlostní zkoušky byly pro jezdce motocyklů standardní, jen rychlost byla poněkud vyšší. O vhodnosti čtyřtaktů na tento druh závodu nemůže být pochyb. V sobotních rychlostních zkouškách byla trať po pátečním lijáku tvrdší, stroje se tolik nebořily a neprášilo se. V neděli nastoupili jezdci na start již podle dosažených časů z první etapy . Katriňák nestartoval pro žaludeční potíže, způsobené večeří ze soboty, a tak dostali možnost, bojovat o první příčku, i ostatní. Štefan Sivko ze Slovnaft sport moto teamu zvítězil na Hondě 450 před Peterem Belkom z Belko moto teamu - KTM 300 a třetím Ivanom Figurom na KTM EXC 400 z STK Pezinok teamu. Účastníci se většinou shodovali na tom, že stojí za to se takového podniku zúčastnit i za cenu toho, že, napříště, nebudou tolerovány motorky, jiné než ty které splňují požadavky předpisů pro tento druh závodů.
Čtyřkolky - ATV
Čtyřkolkářů se sjelo do Lozorna šest, oslabeni o dva zraněné závodníky ze závodu v Brně. Objevily se dva nové stroje u Pokorného a Kováče. Skutečnost, že na startovní rampě stál Josef Macháček, několikanásobný vítěz Dakaru, nikomu neubrala motivaci a bojovali do poslední síly. Bodoval ten, koho nezklamal stroj. Z počátku na těžkém písku , kde se téměř neprášilo, probíhala jízda v relativní pohodě, i když bylo patřičné horko, které dokreslovalo kulisu pouštního závodu. První odpadl Pokorný z Thermoservis teamu pro technickou poruchu a ostatní bojovali jak s nástrahami tratě, tak s technikou. Do umístění tím zasahovaly penalizace za nedokončené rychlostní zkoušky, což se týkalo především bratrů Balcarových. Macháček v klidu vedl celý závod a na další místa se propracovali Kováč a Prokop. Tito dva, kteří se přijeli "zajezdit" a ve druhé polovině závodu jim očividně docházely fyzické síly, se transformovali v opravdové vážné závodníky. Kováč překonal i problémy se zaneseným filtrem a vyměnil si konečné pořadí s Prokopem z loňského roku. V neděli Ondřej Balcar udělal na dlouhém rychlém úseku několik salt, dopadla na něj čtyřkolka a on zůstal pod ní, v bezvědomí, ležet. Po hrdinském zásahu jeho mladšího bratra Miloše, který ho vyprostil a rozdýchal, byl převezen k ošetření. Zranění nebylo vážné a doufám , že se tento bojovník, který se i přes tuto havárii dostal do celkového vedení v seriálu Intercup, objeví už na dalším závodě.
Kategorie N - neupravené vozy
Desítka N - kařů si přijela rozebrat čtyřnásobnou bonifikaci. Standartní vítězové předchozích závodů - Profiltr team, Kala a Staňka, vůbec nezačali dobře a ztratili cenné minuty výměnou proraženého kola. Na konci prvního dne nocovali na šestém místě, ale tak dlouhý závod nakonec ukázal sílu favorita. Randýskovi, na Mercedesu G, mu těžce šlapali na paty . Tato posádka dělala servisní vůz Zapletalovi a přesto jeli perfektně. Hebelka s Musilem si dělali nároky na první místo, po perfektně zajetém prvním dnu, ovšem po zkrácení limitů v neděli nedokázali předjet, na písečných dunách, pomalejší posádky pro oblaka prachu, a tak skončili třetí. Brambory si odvezl sympatický Křemílek team. Další srdnatí bojovníci z Čech a Slovenska měli už větší ztráty. Roučku navíc zradila převodovka. Pro poruchu na Fronteře odstoupila bojovná posádka Ondřejíček - Pácaltová.
Kategorie S1
Vydrží favorizované Jimny dlouhý závod, když mají tak slabé motory? Dosáhnou Kavlíci na hodnotnější medaile z drahého kovu, než doposud? Zbude zase na Voldána s Paverovou jen čtvrté místo? Takových otázek se nabízelo před startem hodně. A co Slováci? Jsou schopni konkurovat českým posádkám, nebo se spokojí s jistými medailemi v Topvar cupu.? Na některé otázky se dalo odpovědět již po přejímce. Jediným zástupcem ze Slovenska v této kategorii byli Stojan se Šimkovičem, kteří ze své Vitary nemohli dostat víc, než jeden den. Technické potíže s unaveným strojem je již v sobotu vyřadily ze startovního pole. Jízda bez spojky jim dělala potíže při průjezdu kontrolami, kde museli zastavit. Tak se tato kategorie stala českou záležitostí. Viera a Ivo Kaštanovi kroužili na trati zkušeným klidným tempem a pomáhali, při problémech, svým kolegům. Takto ztracený čas jim potom chyběl na třetí stupeň. Toho se konečně dočkal Voldán s Mgr. Paverovou, kteří si zaslouženě dojeli pro třetí místo. Určitě si postaví, na příští rok, nový vůz do Mistrovství republiky. To zřejmě pochopila i posádka Beneš - Koukal, kteří nedojeli s historickou Ladou, když po nárazu do duny ulomili přední tlumič a skončili.
Skončil jeden z dalších favoritů Žitník na Jimnym, když mu odešel zadní diferenciál. V písku to na dvě kola nejede. Snažil se vjezdy a výjezdy do RZ získat co se dalo, ale tříhodinová penalizace ho vyřadila ze závodu. Kavlíci jeli, první etapu, na hranicích možností svého Samuraie. I přes perfektní přípravu, již jízdní vlastnosti tohoto vozu neumožňují razantnější jízdu a není schopen konkurovat modernějšímu Jimnimu Zapletala. Vinuté pružiny na Jimnym jsou silnou zbraní na Samuraiova listová pera. Nová soutěžní Vitara, v jejich dílně, je dokladem toho, že, pro příští rok, vědí kudy dál. Druhou polovinu závodu již kontrolovali druhou pozici. Pro palmu vítězství si do cíle, s báječným skokem, po právu přijel Zapletal - Korejz. Po celou dobu závodu vedli a dokazovali , že průběžné vedení seriálu jim po právu patří.
Kategorie S2
V nejsilnější kategorii se sešel výkvět cross country rally České republiky. Bez nadsázky, v současnosti nejsou u nás lepší posádky. Miroslav Říš, Jiří Frkal, Libor Mejznar,Viktor Chytka, chyběl jen Josef Kakrda. Tím nesnižuji úroveň ostatních, ti však nedokázali dojet z různých důvodů žádný závod. Slovensko postavilo na startovní čáru Ulricha s Jeepem a Manu na Toyotě. Manovi i Ulrichovi se odporoučely diferenciály a dojezd s dvoukolkou nebyl, v tomto terénu, reálný. Ulrich si sice dojel pro čtyřnásobnou nadílku bodů, ovšem s půldruhou hodinou ztráty. Frkal s Říšem začali vyrovnaně, ale postupem času se začal vytvářet náskok Říše, který jej udržel až do konce závodu. Mejznar oprášil spolehlivého Defendera, leč jel bez restriktoru, což pravidla tohoto závodu dovolovala. Poloosy nebyly zvyklé na tak silný motor a musel je vyměnit. To ho stálo zdržení, které nemohl, na bez problému jedoucí první dvojici dohnat. Chytka si zavařil již v první RZ, kdy nafasoval půlhodinovou penalizaci za neprojetou kontrolu. Ještě mu zbyl šestiminutový náskok na Mejznara, ten však promarnil při výměně proražené pneumatiky, na poslední rychlostní vložce. Mejznar si tak odvezl bronz a na Chytku zbyla bramboračka. I tak je to pro něj úspěch. Míček už podruhé odstoupil s prasklou hlavou na svém Patrolu GR , a tak nejlepší slovenská posádka, Žiak - Florek, obsadila páté místo, před šestým Ulrichem, Ulrichovou.
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení
< Předchozí | Další > |
---|