Zrádná homologace
Martin Macík, který se připravuje na 30.ročník Dakarské rally, se před pár dny dozvěděl od komisařů, že jeho nový kamion Liaz speciál není technicky přijatelný. „FIA chtěla někoho exemplárně potrestat pro výstrahu a vybrali si nás. Ale dali nám šanci, spravte to a můžete jet. Snad se to povede,“ doufá jezdec ze Sedlčan, který se už týden v garáži prakticky nezastavil.
Petr, Brisco, Zumr
Jiří Uhlíř, deník Sport
Jaký byl přesně problém, co inspekci vadilo nejvíce?
„S novým speciálem jsme se celý rok piplali.Nově jsme zhotovili kabinu, která je z plastu a čistého kevlaru. A to byl ten problém, kvůli němu nemůžeme vyjet. Jinak naše auto odpovídá všem bezpečnostním předpisům, ale FIA si umanula kabinu plechově sériovou.Jednoduché.“Proč?
„Chtěli nás exemplárně potrestat. Proto musíme Liazku postavit podle starých homologací. Prostě to někdo odnést musel. A určitě to neměla být fabrika MAN, která v tom má tolik milionů, nebo ruský tým. Vybrali nás, víceméně nováčky, amatéry oproti nim. Nic víc bych v tom neviděl.“Dokdy to musíte mít zhotovené?
„Prvního ledna odjíždíme, do té doby s tím musíme skončit. Je to ale časově šíleně náročné. To, co normálně stíháme za dva měsíce, musíme zvládnout za pár dní.“Jak to vypadá aktuálně?
„Zavařujeme kompletně celý rám a včera jsme už konečně startovali. Prostě montujeme, až se z nás kouří., dvanáct lidí na tom maká. Střídáme se po dvanácti hodinách, týden už jedeme prakticky nonstop. Na Štědrý den jsme byli v garáži do jedenácti, sváteční dny jsem nezaregistroval. Ani pořádně nevím, co je dnes za den.“Takže závěr příprav je hodně stresující …
„Je to spíše výzva dostat se tam. Není to určitě běžné, v minulých ročnících bylo vše připravené dopředu. Jinak se dělá osm až šestnáct hodin denně na autě. Musíme vše přetrpět.“O Vánocích došlo v Mauretánii k vraždě čtyř Francouzů, dokonce se mluvilo o přeložení trasy. To by vám vyhovovalo, už dříve jste si stěžoval, že se jede pořád stejnými státy.
„Je fakt, že dakarský podnik už začíná mírně stagnovat, žádná změna, co se lokalit týče. Přesto, letošní ročník může být polomasakrem. Nepamatuju, že by pět etap mělo pět set kilometrů. Hlavně se musí zvládnout organizace přesunů závodníků. Pokud se z toho zas nestane logistické tápání, bude to super závod, hodně pilotů odpadne a to všichni chtějí.“V poušti nepojedete sám. Právě přepracovávaný speciál osedlá Marek Spáčil. S autem bude závodit poprvé, věříte mu?
„Marek je ambiciózní, v Africe nebude nováčkem. Dělal mi dříve navigátora a jel i v novinářském voze. Takže je zkušený. Musí být trpělivý, vydržet, jet rychle, ale s rozumem.“Petr, Brisco, Zumr
Jiří Uhlíř, deník Sport
< Předchozí | Další > |
---|