Get Adobe Flash player
Home ENDURO, CROSS COUNTRY Dakar news Macíkův Tedom team z Ksar Guilene

Macíkův Tedom team z Ksar Guilene

Hodnocení uživatelů: / 11
NejhoršíNejlepší 

Image V první řadě se musím omluvit všem našim příznivcům i svým čtenářům za poněkud nejasné informace o autech a posádkách v minulých zprávách. Jeden dobrý přítel mě dokonce obvinil z mlžení, čímž chtěl zdvořile naznačit, že jsem k němu nebyl upřímný. Tak vězte, že to není moje vina! Dokonce to není ničí vina!

To jenom vývoj našeho týmu, jak lidský , tak technický se pohyboval poněkud nepřímým směrem se spoustou objížděk a odboček, přičemž na dopravní značce byl vždycky velký otazník. Tak to všechno snad už máme za sebou, alespoň doufám.

Konečně jsme také absolvovali takovou nultou etapu, která se jmenuje testování v poušti a o ní bych chtěl hlavně poinformovat.

Image

Mrazivý a zasněžený odjezd ze Sedlčan 16/11 a zprávy o počasí na severu Afriky nám nedávaly moc naděje na nějaké příjemné podzimní vyhřívání unavených kostí a to se také potvrdilo se vším všudy. Závodní auta nejsou stavěna na komfort a malé topení v kabině nového vozu TEDOM to připomnělo posádce jako první. Při přejezdu Brenerského průsmyku přišly na řadu i spací pytle. Ale od toho testování je. Originální úpravy, zásahy do seriové konstrukce komponentů a snaha o minimalizaci váhy vedou k řadě nestandardních a často rukodělných prvků a ty se občas tak docela nevyvedou. Popojížděním kolem Sedlčan to prostě neodhalíte.

V neděli 18. listopadu jsme přistáli v Tunisu a po obvyklých tahanicích s celníky jsme konečně večer vyrazili na jih do 600 km vzdáleného Ksar Guilenu. To je moc pěkná oaza na okraji velkého východního ergu (písečné pustiny), která svým okolím poskytuje skoro všechny hlavní typy terénu podobného tomu, který nás očekává za měsíc na druhé straně Afriky. Počasí je ovšem i tady v poušti dost nelítostné (ráno kolem nuly) a takové v podstatě zůstane po celou dobu testování. Pro vylepšení se později přidává vítr se všudypřítomným pískem. Moc příjemné ke stanování! Nicméně jezdit se musí a to také pilně provozujeme a samozřejmě hlavně s novým autem.

A teď to důležité !!

Za volant definitivně usedá Marek Spáčil a bude společně s Jirkou Žákem a Zdeňkem Němcem tvořit jeho posádku na příštím Dakaru. Při testování tedy nejde jenom o technické parametry, ale také o souhru lidí se strojem a vzájemně mezi sebou. První výsledky jsou dosti optimistické. Vůz se chová v terénu klidně i při velkých rychlostech a ukazuje se , že několikaletý vývoj podvozku „ Macík“ se v tomto případě plně zúročil. Auto prostě sedí jako ta pověstná partie na hrnci. Když potom k podvozku přičteme nově vyvinutý supersilný motor DEUTZ 2015 a výborně řaditelnou převodovku ZF máme v současnosti vůz na špičkové dakarské úrovni. Teprve tam se ovšem ukáže jeho opravdová odolnost. Technické problémy totiž většinou začínají na detailech, jako jsou hadice, držáky, trubky a tisíce šroubků a v tomto ohledu neexistuje dokonalý stroj. Musí se to prostě „vychytat“.

Druhé auto, letitý i když velmi přestavěný LIAZ tolik v poušti nejezdí. Martin Macík (doléčující si chřipku) a navigátor Josef Kalina se spíše věnují novému vozu a jeho posádce. Nelze však nezmínit několik testovacích jízd na hraně rizika, které i u tohoto „historického „vozu potvrdily spokojenost s tak důležitým odpružením a tlumením a také nový, upravený motor Tedom-Liaz nezklamal důvěru.

Trochu vzruchu do stereotypní práce vnesl improvizovaný natáčecí tým pozůstávající ze Standy Berkovce, kameramana Attily Kováče a jeho krásné čtyřkolky. Natočené stovky minut budou po sestřihání jistě pěkným dokumentem nejen pro odborníky motorismu.

Říká se , že nejlepší nakonec a tak se nám podařilo v podvečer před odjezdem při poslední testovací jízdě ve vysokých dunách skočit do vyfoukané jámy tak vehementně, že se do pozdní noci karosařilo a ráno ještě trochu šroubovalo. Potom, jako obvykle se muselo hodně spěchat, protože lodě nečekají. Tak to chodí !

Při té příležitosti bych chtěl poděkovat našim mechanikům Jiřímu Čápovi, Honzovi Bervicovi a Martinu Kolomému za urputnou a úspěšnou práci v hrozných podmínkách. Kolomajzovi pak za stovky ujetých kilometrů v poušti ve funkci spojky a zásobovače. V neposlední řadě za za jeho skvělá grilovaná masa, které nás po všech těch chlebech se salámem výrazně posílila.

Na lodi mezi Maltou a Janovem 27.11.2007
Josef Kalina