Konkurence na Dakaru v menším počtu, ale s podobnou kvalitou
Startovní čísla jsou rozdána, začínají od číslovky 500 jako v roce 2009. Při letmém pohledu na startovní listinu je jasné, že minimálně desítka kamionů, tedy plná pětina startovního pole, pojede s reálnou šancí umístit se mezi prvními třemi, což vůbec není špatná bilance. Ještě příjemnější je zjištění, že pořadatelé, vědomi si faktu, že nasazováním posádek do popředí startovní listiny vyjadřují míru jejich favorizovatenosti, umístili do první desítky startovní listiny hned pět posádek z Česka, tedy rovnou polovinu!
V úloze favoritů nastupují na start tradičně Rusové z týmu Kamaz Master. Nasazují trojici osvědčených kamionů Kamaz 4326-9 s motorem JAMZ. Prototyp s motorem Cummins, který Eduard Nikolajev úspěšně vodil po trati Hedvábné stezky, zůstává doma a Nikolajev se posadí do kabiny vedle v Rusku zbožňované ikony modrého týmu Čagina. Nejmenší číslo 500 si ovšem na kabinu nalepí Firdaus Kabirov, méně slavný z hvězdné dvojice, nicméně lidsky, inteligenčně i jezdecky podstatně vyrovnanější. Třetím do party je tradičně Ilgizar Mardějev, jehož nelze podceňovat. Pokud jeho kolegové, jimž dělá rychlou asistenci, pojedou bez problémů, dokáže i on atakovat pódiové umístění.
Holandská konkurence už dávno nestojí a nepadá s de Rooyem, jeho přítomnost nebo absence je ovšem vždycky znát. De Rooyovo auto v Jižní Americe povede Francouz Joseph Adua a sám Gerard mu bude nablízku v roli supervizora. Není bez zajímavosti, že de Rooyův dosavadní mechanik Polák Darek Rodewald zůstane v posádce i s Aduou, přece jen specifická technika si žádá znalého člověka.
Ginaf jede znovu rozmáchlý, byť dva extovární speciály zůstávají z ekonomických důvodů doma. Ale hned šestice silných strojů z Erdeveenu je velkým příslibem. Zejména Wuf van Ginkel a Marcel van Vliet budou tlačit na pilu s reálnou šancí prohánět Kamazy. Edwin van Ginkel pojede spíše v roli strážného anděla pro všechny vozy pod patronací Ginaf Rally Service. Je zajímavé, že právě jeho vůz má korbu kompletně vyzdobenou oslavnou zdravicí celého týmu na adresu loučící se legendy Jana de Rooye. Soukromníky se speciály X2222 SP s nezávislým zavěšením všech kol reprezentuje jeden ex-tovární vůz, pilotovaný Martinem van den Brinkem, jeden zcela nový speciál v rukou Jana Lammerse a také zajímavý superprod s tuhými nápravami v týmu Dakar Team Holland (pilot Marcel Schoo).
Otec a syn Sugavarové nemohou chybět a zejména v pomalých píscích pouště Atacama může přijít jejich čas. Zejména táta Jošimasa, závodící na kvalitní úrovni i v 69 letech zaslouží obdiv. Nenápadně, ale stálou kvalitou bude na první desítku úročit španělský rutinér Jordi Juvanteny, který se šestikolkou MAN sériové specifikace dokáže s přehledem porážet všechny kolegy s obdobnými vozy se dvěma nápravami. Kvalitu reprezentuje i Němec Berhringer (MAN), Ital Bellina (DAF) nebo Holanďan Elfrink (Mercedes Axor, tentokráte odlehčený).
A koho na Dakaru neuvidíme? Krom Gerarda de Rooye i jeho tátu Jana (ukončil kariéru) hlavně tým Hanse Staceyho, který už ale střádá plány na účast na Dakaru 2011. Chybí také Pep Vila Roca.
Česká konkurence pro Aleše Lopraise je reprezentována hlavně tatrovkami Andrého Azeveda, Tomáše Tomečka, Marka Spáčila a Martina Kolomého, stejně tak i liazkou Martina Macíka. Už dlouho neměla kopřivnická značka tak nabité a kvalitní zastoupení s reálnými šancemi útočit na přední pozice – podaří se to tedy letos?
Jiří Vintr, Loprais Tatra Team
< Předchozí | Další > |
---|