Aleš Loprais postupuje
Ráno ve Fiambale hrozilo zrušením etapy, protože v bivaku a na startu řádila písečná a prachová bouře. Pořadatelé nakonec speciálku hodnotili celou a stála za to. Ani ta sice neušla zkrácení, a to až na 220 kilometrů celkové délky, ale jakých! Dlouhá dunová pole, úseky extrémně jemného prachu konzistence feš-feš (zde zvaný guadal – velmi jemný prašný písek, připomínající cement), prudké duny a dunové trychtýře, pisty s velmi ostrým kamením, členité úseky s mnoha spodními a bočními rázy. "Něco jsem v Africe najezdil, ale tak jemný písek, do nějž se auto boří, jsem ještě nikde neviděl, V Africe se dá feš-feš rozpoznat vizuálně a je možné se mu přizpůsobit, tady vypadá úplně jinak, jinak se i chová při průjezdu a jeho vlastnosti je velmi obtížné odhadnout. Museli jsme důsledně podhušťovat, místy až na 0,6 atmosféry," shrnuje mechanik soutěžní posádky Milan Holáň.
Posádka Loprais Tatra Teamu etapu rozjela skvěle, na CP1 i CP2 figurovala v popředí, s jen minimální ztrátou na vedoucí trio "létajících" Kamazů Čagina a Kabirova, jimž zdatně sekunduje Gerard de Rooy. Závěrečná třetina speciálky však už neměla tak šťastný průběh. "Udělali jsme tři defekty, které nás nakonec zdržely. Měnit kolo v dunách není žádná legrace, ale zvládli jsme to za dvacet minut. Mezitím nás dojeli všichni hlavní konkurenti, kterým jsme předtím ujeli. Poslední defekt jsme dokázali vyrovnávat centrálním dohušťováním, kolo naštěstí vydrželo," říká pilot Aleš Loprais. Přestože v etapě obsadil slušné 7. místo (vedoucí trio Čagin, Kabirov a de Rooy opět ostatním poodjelo), činil jeho rychlostní průměr na etapu jen slabě nad 30 km/h, což je i na Dakaru k vidění málokdy.
"Jsem rád, že tu poslední gumu jsme dokázali doufoukat za jízdy a nemuseli cvičit s náhradním kolem, to by byla další ztráta. Etapa to byla nádherná, úžasně technická, ale mimořádně, mimořádně těžká," říká navigátor Vojta Štajf.
Pořadatelé se snaží soutěž dotlačit do Buenos Aires za každou cenu. I další speciálu do Cordoby zkrátili z původní délky přes 500 km o plných 354 km! Poslední etapou, která zachovala původní kilometráž, přitom byla druhá etapa, pro Aleše Lopraise nejsmůlovatější. Přitom situace v kategoriích automobilů i kamionů je v čele zamotaná, s jen minimálními rozdíl mezi vedoucími dvojicemi. O závěrečné drama v kamionech se postará zřejmě dvojice pilotů týmu Kamaz. Etapa připravila rallye o největšího favorita kategorie automobilů Carlose Sainze, který odstoupil po těžké havárii.
Jiří Vintr, Loprais Tatra Team
< Předchozí | Další > |
---|