Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2009 Jako na horské dráze

Jako na horské dráze

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 

Image Aleš Loprais a celý Loprais Tatra Team upřímně děkuje týmu asistenčnímu vozu týmu Offroadsport.cz Miroslava Zapletala, který nám ve 2.etapě do Puerto Madryn nezištně poskytl pomoc. Díky tomu můžeme pokračovat v 31. ročníku Rallye Dakar a živit naději na slušný výsledek.

Solidarita Roberta Randýska a jeho posádky navázala na ty nejlepší tradice dakarského závodění. Kluci, ještě jednou díky!!! Rčení, že neštěstí nechodí po horách ale po lidech ve druhé etapě bohužel platilo i pro posádku Tatry se startovním číslem 502. Aleš Loprais jel od prvních kilometrů skvělý závod, když se dokázal bez problémů vypořádat s úvodní technickou částí, aby po průjezdu druhým CP figuroval na průběžném druhém až třetím místě. Situace na trati, se však s přibývajícími kilometry komplikovala, když se pomalejší motorkáři i automobily byli nuceni vypořádávat se s nástrahami náročného terénu, který byl mnohdy nad jejich síly.

Aleš Loprais zdolal po rychlé komunikaci v kabině jedno takové kritické místo výletem mimo trať a průletem křovím, které z obou stran lemovalo pistu. Daň v podobě ztraceného zrcátka a rozbitého světla se v tom okamžiku zdála akceptovatelná. Když se podobná situace opakovala o pár kilometrů později, tak již výlet mimo trať kvůli stromům možný nebyl a Tatra musela zastavit. Motorkář, který utopil svůj stroj v měkkém hlubokém písku, jej nakonec dokázal odtáhnout do relativního bezpečí. V okamžiku, kdy Aleš opětovně akceleroval se ozvala zlověstná rána a auto se po několika stech metrech definitivně zastavilo. Bohužel došlo k závadě, která se na dakarských speciálech snad ještě nikdy neobjevila - destrukci přítlačného kotouče a lamely spojky. Taková závada se samozřejmě nedá na trati odstranit. Zatímco probíhala intenzivní satelitní komunikace mezi posádkou a asistenčními vozy, projížděla kolem postupně další auta a každé z nich posádku zasypalo záplavou prachu, až po skoro třech hodinách strávených na místě vypadali všichni jako čerti.

"Zpočátku šlo vše jako na drátkách," uvedl Aleš Loprais poté co se nakonec díky pomoci asistenčního kamionu skvělého českého týmu Offroadsport.cz dovlekl do cíle rychlostní zkoušky. "Auto jelo prostě výborně. Neudělali jsme prakticky žádnou chybu. Terén byl sice místy velmi obtížný, nicméně jsme to pokaždé zvládli naprosto bez problémů. Zkuste si představit, že prostě máte den a že Vám vychází vše co uděláte, tak přesně tak nějak to bylo, tedy až do toho nešťastného okamžiku."

Co se honí závodníkovi hlavou, když se auto zastaví a okolo se postupně prohánějí další a další konkurenti. "Prostě jsem věřil, že to nějak zvládneme, že se najde někdo kdo nám pomůže. Nerad něco vzdávám, vlastně se nevzdávám nikdy. Situace byla samozřejmě vážná, ale řešili jsme to v mezích možností v relativní pohodě."

Kolem posádky žluté Tatry sice postupně projížděli další závodníci, nicméně rozhodně ne všichni: "Mnoho kamionů jsem vůbec neviděl. Stáli jsme přímo na WP18, tedy bodu který byl vyznačen v itineráři a zanesen v GPS a kterým museli všichni projet, tedy pokud nechtěli v cíli dostat dvouhodinovou penalizaci. Okolo WP18 zapadlo asi 20 auta úsek byl prakticky neprůjezdný. Mnozí závodníci volili jinou trasu, díky které si ušetřili cca 30 minut, ale nemohli projet bodem WP18. Zatím nebyly uděleny žádné penalizace, to ani není cílem našeho snažení. Po přijetí do cíle etapy jsme ředitelství závodu informovali o vzniklé situaci. Nebyli jsme první a asi ani poslední, protože toto místo se stalo doslova pohřebištěm závodních vozů. Problémy jednoho se však v tomto případě přenesly na problémy všech. Asi nejrozumnějším řešením by bylo eliminování části etapy k poslednímu bodu, kde byl závod ještě regulérním což bylo právě CP2. Ředitelství závodu bude tento a mnoho dalších podnětů řešit zítra, což nám sice nezajistí slušnou startovní pozici do třetí etapy, ale mohlo by alespoň dojít k narovnání výsledků 2.etapy, které jsou takové jaké jsou. Ještě jednou chci zdůraznit, že nám nejde o penalizaci těch, kteří ať již z jakýchkoliv důvodů neprojeli bodem WP18, ale jednoduše o narovnání vzniklého stavu. Ať již to nakonec dopadne jakkoliv, tak se rozhodně nemíníme vzdát a uděláme maximum proto, abychom reprezentovali Českou republiku, značku Tatra i náš tým. Kluci to cítí velmi podobně a to je dobře."

Aleš nakonec poslal srdečný pozdrav všem fanouškům doma: "Chtěl bych všem doma poděkovat za podporu, kterou mi v uplynulých hodinách vyjádřili. Nedokáži na vše reagovat, protože je teď hlukoká noc a všichni intenzivně pracujeme na autě. Nějak to dopadne a já věřím, že to dopadne dobře. O výsledek bych se rád porval na trati, nicméně v tomto okamžiku je třeba i trocha diplomacie. Podmínky by měly být podobné pro všechny a pokud tomu tak není, tak by mělo dojít k narovnání. V rallye se jedná o poměrné běžné opatření, protože podobným situacím se prostě nedá zabránit."

Loprais Tatra Team