Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2008 Kris Nissen: Každý v týmu musí odvést perfektní práci

Kris Nissen: Každý v týmu musí odvést perfektní práci

Hodnocení uživatelů: / 6
NejhoršíNejlepší 

Image Ten, kdo promrhá nejméně času, například tím, že se vyhne uvíznutím v písku nebo navigačním chybám, bude na konci rallye, po více než 9000 km daleko vpředu, před ostatními. „Každý v týmu pro to ale musí odvést perfektní práci – a to za pouhé dva týdny“, vyjádřil ředitel VW Motosportu Kris Nissen

Se čtyřmi Race Tuaregy s 280 koňmi pod kapotou, silnými TDI – Diesel motory, které řídí Carlos Sainz / Michel Périn (Španělsko / Francie), Giniel de Villiers / Dirk von Zitzewitz (Jižní Afrika / Německo), Mark Miller / Ralph Pitchford (USA / Jižní Afrika) a Dieter Depping / Timo Gottschalk (oba Německo), má výrobce automobilů z Wolfsburgu na mušce první vítězství automobilu s dieselovým pohonem, nemluvě o absolutním vítezství.

Jakou váhu má „projekt Dakar“ pro VW?

„Rallye Dakar je nesporným vrcholem v programu motorsportu Volkswagen. Při této jedinečné události se stavíme v mezinárodní soutěži proti silné konkurenci. Milióny lidí po celém světě sledují více než dva týdny „rallye Dakar“, jedno z nejslavnějších a nejnáročnějších představení motosportu vůbec. Pro VW je toto jedna z nejlepších příležitostí, jak ukázat výkonnost a inovace.“

Image

Jaký cíl má VW na Rallye Dakar 2008?

„Od Rallye Dakar 2007 se na našem cíli nic nezměnilo: Chceme být první výrobce automobilů, který tento dlouhý a tvrdý závod vyhraje s dieselovým autem. V předchozích čtyřech letech jsme zasáhli do dvaceti různých Cross Country Rallye, z toho jsme dosáhli sedmkrát vítězství a celkově jsme se umístili 24krát na stupínku vítězů.
V roce 2005 a 2007 jsme dosáhli titulu ve světovém poháru FIA – Cross Country Rallye. V roce 2006 jsme se umístili na druhé příčce Rallye Dakar s dieselovým automobilem. Pokud se ale člověk podívá na sbírku trofejí VW, zjistí, že jedna trofej chybí: Dakarská trofej s číslem jedna.“

Jak hodnotíte konkurenci?

„Vítěz minulého roku, Mitsubishi, je jako vždy velmi silný. Je to velmi úspěšný tým, to se musí respektovat. Také X – Raid BMW v roce 2007 hodně přidal, především Al-Attiyah a Tina Thörner je silný pár.“

Jak se tým VW připravil na „Dakar“?

„Přípravy v sezóně 2007 jsme tvořili jinak než v předešlých letech. Na Rallye Dakar 2007 jsme viděli, že výkon souhlasil. Poté, co jsme vyhráli deset etap, jsme věděli, že je náš tým schopen zvítězit. Proto jsme se soustředili na cílenou detailní práci. V srpnu byla „Dakarská specifikace Race Tuaregu“ hotova a my jsme mohli konečné změny otestovat ještě u dvou závodů světového poháru FIA.
Ještě nikdy jsme přípravy takhle brzy neukončili. Na druhé straně zůstává silná konkurence a nepředvídatelnost. „Dakar“ je speciální závod a pro úspěch je potřeba také spousta štěstí. Přinejmenším nesmí mít člověk žádnou velkou smůlu …“

Čtyři závodní auta budou pilotovat Carlos Sainz, Giniel de Villiers, Mark Miller a Dieter Depping, Kdo je v týmu Vaším favoritem na vítězství?

"Věřím, že Dieter Depping odvede dobrou práci a umístí se v rallye mezi šesti nejlepšími. On a jeho co-pilot, Timo Gottschalk, se neřadí ke kandidátům na vítězství, protože je to jejich první Dakar u kormidla Race Tuareg. Naše tři zbývající páry pilotů a kopilotů mají oproti tomu dobré šance na vítězství. Velmi silné duo tvoří Carlos Sainz a Michel Périn. Carlos se v jeho úspěšné kariéře v klasickém rallye sportu naučil nejen jízdu v písku, ale vítězstvím titulu ve světovém poháru se naučil také podepřít jeho dovednosti a ctižádostivost. S Michelem Périnem má po svém boku nejúspěšnějšího navidátora rallye.
Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz nejsou o nic pozadu za Sainzem a Périnem. Dirk je velmi soustředěný, klidný – všude najde svou cestu. Giniel, bývalý pilot cestovního automobilu, je pokládán za silného všestranného člověka, na všech trasách, a je rychlý.
Pro Marka Millera je to jeho třetí „Dakar“ za VW, dojel s Ralphem Pitchfordem v roce 2007 na celkové čtvrté místo – oba mohou skončit i v roce 2008 velmi vpředu.“

Co očekáváte od trasy Rallye Dakar?

„K 30. výročí Dakaru připravili organizátoři obzvlášť náročnou trasu. Trasa na časovou náročnost je například třikrát delší než vloni. Mnoho dní se stráví v poušti v Mauretánii. To bude pro řidiče a tým fyzicky a psychicky velmi náročné. Piloti stráví na dlouhých etapách mnoho hodin v kokpitu, tím pádem začne servisní tým relativně pozdě s prací na automobilech kvůli pozdním příjezdům. To bude tvrdé pro všechny.“

Co je pro Vás zvláštním kouzlem na Rallye Dakar?

„Rallye je v každé její návaznosti výzvou. Je to jiné než ve Formuli 1, Mistrovství světa v Rallye nebo v Německém mistrovství cestovních osobních automobilů, kde může mít člověk špatný den, poté ale může vyhrát další závod. U Rallye Dakar běží čas nepřetržitě dál. Pokud člověk uvízne v písku, zabloudí nebo má technický problém – čas běží z Lisabonu do Dakaru. Je to podobné jako při 24-ti hodinovém závodu v Le Mans, kde by mělo auto strávit co nejméně času v boxu. Ovšem oproti Le Mans trvá naše soutěžní účast 15 dní a vede přes neznámé trasy. Kdo ztratí nejméně času, bude na konci hodně vpředu. Pro to ale musí nejen piloti a kopiloti, nýbrž KAŽDÝ v týmu odvést perfektní práci – a to dlouhé dva týdny.“

Eva Vaverková, Dakar.cz; Volkswagen.de