Tisková konference Tedom Truck Teamu před Dakarem 2007
Jak bylo již dříve avizováno (viz. starší článek níže), nadcházející ročník pojede Macíkův tým opět se dvěmi vozy Liaz, kdy druhý vůz pilotovaný zkušeným Láďou Fajtlem pojede v roli asistence a poveze náhradní díly nejen pro ostrý Liaz s posádkou Macík, Vildman a Žák, ale i pro nováčky motorkáře Martina Macka, Davida Pabišku a quadistu Pepu Macháčka. V doprovodném voze podeje i hlavní mechanik Jiří Čáp a Jan Bervic - vývojář motorů z Tedomu, který bude mít v soutěži na starosti motory obou vozidel Liaz.
Oba vozy i kompletní posádky se zůčastnily koncem listopadu testování v Tunisu, kde byly vyzkoušeny vozy v plném zatížení. Po technické stránce jsou oba vozy dle Macíka podobné, liší se hlavně tím, že asistenční vozidlo se skříňovou nástavbou je celkově o 5 až 6 tun těžší. Na ostrém Liazu se v Tunisu objevily problémy s nově vedeným centrálním dofukováním kol na zadní nápravě. "V tuto chvíli už jsou chyby vychytány, dofukování konstruktéři upravili. Takže vše funguje, snad kromě tlumičů kabiny, kdy mě nedošlo, že máme v kabině o stokilového chlapa navíc, takže jsme to museli vyztužit," uvedl Martin Macík. Výkonové parametry motoru zůstaly obdobné loňské specifikaci, pouze se zlepšil průběh kroutícího momentu.
Nově se na vozech objevují pneumatiky Pirelli, které si tým vyzkoušel v Tunisu. Jelikož pneumatiky tvoří výraznou část finančních výdajů týmu, důležitou vlastností těchto pneumatik je jejich skoro poloviční cena oproti donedávna skoro monopolním Michelinkám. Další výhodou je jejich větší odolnost proti průrazu, což přijde vhod hlavně v prvních afrických kamenitých etapách. Nevýhodou jsou bohužel horší vlastnosti při jízdě v hlubším písku, protože pneumatika při podhuštění nevytvoří tzv. "bačkoru" a riziko zapadnutí je větší. Nicméně počet posádek používající tyto pneumatiky prudce stoupá, i Tatry Tomáše Tomečka či italská Iveca obují opět pirelky.
Ostré vozidlo je již prakticky hotové, poslední úpravou by měla být montáž nové převodovky: "V tuto chvíli se v Pragovce pracuje na nové převodovce, čtrnáctistupňové, která by měla umožnit jet ostrému vozu cca 150km/hod, protože v tuto chvíli je maximální rychlost 138km/hod." vysvětlil Macík.
Montáž převodovky by měla probíhat okolo 27.prosince. Poté čeká Martina Macíka několik set kilometrů testovacích jízd po českých dálnicích. A na Nový rok večer tým vyráží do portugalského Lisabonu, kde 5. ledna 2007 probíhají technické přejímky. Slavnostní start rally je 6.ledna.
A z čeho má největší obavy nováček v posádce ostrého vozu Vlastimil Vildman?: "Tak samozřejmě mám obavy z toho, abych to vydržel a nezpůsobil to, že by posádka kvůli mně musela odstoupit. To je asi moje největší obava. A potom samozřejmě ta lidská obava, kterou by měl mít každý, tedy pud sebezáchovy. Protože je to závod a je to svým způsobem nebezpečný, může se nabourat apod." svěřil se ředitel divize Motory firmy Tedom Vlastimil Vildman a dodal s úsměvem: "Ale já se na to všechno docela těším. "Přesně před rokem Martin Macík představil svůj plán, postavit na tento ročník Dakaru nové vozidlo. Bohužel z tohoto plánu sešlo, z čistě pragmatických důvodů: "Nestihli jsme vyrobit dostatečný počet vozidel pro homologaci. Ale tento nový automobil je připraven na rýsovacím prkně, i v dílně už jsou připraveny některé jeho komponenty, hliníková kabina atd. Tento nový vůz, jak je již známo, vychází ze staronové řady Liazu s názvem Fox" vysvětlil Macík.
Nicméně Macík neplánuje příští rok stavbu pouze jediného "dakarského speciálu": "Plánujeme vyrobit a nabídnout produkční automobil, který by byl volně prodejný a byl by k dispozici všem posádkám. V několika možných modifikacích a v několika stupních vybavenosti, s výkony motorů od 450k do 750k" představil své plány Martin Macík, který by rád na příštím Dakaru viděl třeba i desítku těchto vozidel.
A jak vysoko Martin Macík v nadcházejícím ročníku míří? V této otázce je již tradičně velmi opatrný. "Naše místo je někde mezi 10. a 20. místem. Vše ale záleží na velkém množství věcí. Pokud konkurenti budou mít problémy, odstoupí a nám bude přát štěstí, můžeme skončit i výše. Ale to je vše jen teorie" , řekl Macík.
Takže držme celému Tedom Truck Teamu na vozech Liaz palce, aby je štěstí neopustilo a v pořádku dorazili koncem ledna do cíle v Dakaru.
David Fejgl, www.liaz.cz
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003)
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004)
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005)
(Všechny články v kategorii Euromilhões-Dakar 2006)
(Videa z Telefonica - Dakar 2003)
Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je obchodní dům Hocker.cz
Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení< Předchozí | Další > |
---|