Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2007 Martin Macík, jeho tým a Liazy se chystají na Dakar 2007...

Martin Macík, jeho tým a Liazy se chystají na Dakar 2007...

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 
Image

Blíží se další ročník slavné dálkové soutěže známé mezi širokou veřejností jako Rallye Paříž Dakar. Již 29. ročník se ale opět vyhne startu ve Francii, přejímky i start se budou opět konat v portugalském Lisabonu, takže oficiální název soutěže zní "Euromilhões Dakar: 2007 Edition ".

Česká Republika bude již tradičně zastoupena nejhojněji v kategorii kamionů. Kromě Tater týmů Tomečka a Lopraise najdeme ve startovní listině opět vozy Liaz týmu "tiskaře ze Sedlčan" Martina Macíka. Jaké novinky tedy Macík chystá?.

Mnozí fandové vozů Liaz asi budou zklamáni, že na Dakar Macík vyrazí v podstatě se stejným vozem jako v posledním ročníku. Na loňské tiskové konferenci totiž Macík společně s firmou Tedom představili svou vizi postavit na Dakar 2007 naprosto nové vozidlo již s novější hliníkovou kabinou:

"Každá homologace na závody obnáší napřed seriovou výrobu se všemi komponenty jako v závodní, při serii 15ks. V této chvíli nemáme tolik aut v této konfiguraci, ani není v nabídce na webu, ale do týdne tam bude. Tak zjistíte více méně konfiguraci vozu na Dakar 2008. I když od papíru až po realizaci je dlouhá doba. Auťák existuje již dva roky na papíře, ale zatím je pouze v podobě železa a skeletu budky, teď má prioritu vše ostatní," uvedl Martin Macík.

Takže pokud se povede splnit všechny požadavky pravidel, možná už příští rok nové vozidlo vycházející z nedávno představených vozů Tedom Fox-d uvidíme v soutěžních barvách na startu.

Ale nyní již konkrétněji k blížícímu se Dakaru 2007.

Jednou z nejvýraznějších změn bude opětovná účast vlastního asistenčního vozu Liaz 111.154. Ten prošel samozřejmě repasí a úpravami.

"Doprovod má nová pera, převody, motor. Ten je úplně nový stažený na 500k. Převody jsou po repasi, jedná se o převodovku z letošního závodního auta. Z předloňského vůz dostal též nové nápravy s delším převodem, podvozek má nové tlumiče HP Sporting. Nástavba pojme nyní 32 beden, " vysvětlil Macík.

Šestičlenný tým tedy bude již plně samostatný. V posádkách vozidel najdeme i nová jména. V ostrém voze usedne vedle Macíka jeden ze společníků firmy Tedom Truck Vlastimil Vildman. Posádku prvního vozu doplní již zkušený Macíkův navigátor, senátor Jura Žák.

Za volant doprovodného vozu usedne nejzkušenější člen týmu Ladislav Fajtl. Ten se po posledním Dakaru zařekl, že na Dakar už nepojede...a pokud ano, tak maximálně v asistenčním voze. Jak je vidět, své předsevzetí splnil. Vedle něj usedne do vozu další nováček týmu Jan Bervic.

26-tiletý Jan Bervic je hlavním vývojářem motorů právě v Tedomu, jeho úkolem tedy logicky bude starost o motor ostrého i doprovodného vozu. Že by bral svou roli v týmu pouze a jen jako součást své profese nemůže být řeč: "Myslím, že vzhledem k historii a slávě tohoto podniku by se někdo takový hledal opravdu těžko".

"Můj vztah k Dakaru nebyl donedávna ničím výjimečný. Jako každý kluk, který prožil dětství v době největších českých úspěchů na této rallye, jsem se mnohokrát zasnil při prohlížení fotografií těch nádherně reklamami vyzdobených aut, vířících prach na pistách, kdesi v daleké Africe. To, že se mi jednou takový klukovský sen opravdu splní, jsem ale považoval asi za stejně reálné, jako že usednu do kokpitu formule1," uvedl Bervic.

A že svou účast nebere na lehkou váhu svědčí i svědomitá příprava: " Protože jedu na rallye i do samotné Afriky poprvé, snažím se přípravu nepodcenit. Vedle studia materiálů z minulých ročníků rallye jsem zintenzivnil i fyzickou přípravu. Dakar je týmová soutěž a o úspěchu či neúspěchu tak může rozhodnout onen pověstný nejslabší článek "týmového řetězu". Proto je vždy lépe je být připraven více než méně a neohrozit tím výsledek týmu v soutěži! Proto se zúčastním i testu v Tunisku se spolu s týmem."

A jelikož pan Bervic má na starost přípravu pohonných jednotek pro oba vozy, prozradil i něco málo právě i o motorech: " Jako každý závodní motor prošel i ten náš pro nadcházející ročník řadou úprav. Ty by měly přinést zejména znatelné zvýšení jeho výkonu v nižších otáčkách, tolik potřebného při zdolávání písčitých etap. To, jak se tyto změny v praxi osvědčí, by měl již brzo ukázat plánovaný test v Tunisku ve druhé půlce listopadu. Vzhledem k přísnosti technických přejímek není možné na motoru upravovat nic, co by bylo v rozporu s homologačním protokolem. Laik by tedy hledal rozdíly v porovnání se sériovým motorem jen těžko. Základ je pochopitelně v povolené úpravě vstřikovacího zařízení. Protože silové i tepelné namáhání spojené se zvýšeným výkonem je enormní, jsou všechny ty ostatní "neviditelné" konstrukční změny vynuceny tím, aby motor tento, v porovnání se sériovým, téměř dvojnásobný výkon bezpečně vydržel. Naším cílem je ukázat, že motory Tedom i při jednom z nejvyšších litrových výkonů v této kategorii dosahují vysoké spolehlivosti."

Ostrý vůz tedy dostane vylepšený motor a konečně centrální dofukování kol vedené vnitřkem náprav. Další výrazné změny na voze nenajdeme. " Nebylo co měnit, mění se pouze exponované části, jako silentbloky, šrouby a vedení ramen pro zachycení rázů na nápravě, " vysvětlil Macík. Viditelnou změnou bude žlutá barva i ostrého vozu, která je pro Macíkův tým typická přecijen typičtější, než červená.

A s jakými plány vstoupí Martin Macík do jeho pátého Dakaru?

"Toto je vždy nejvíce zajímavá otázka pro tazatele, ale nikoli pro mne. Pojedeme jak nám umění a technika dovolí a když ty ostatní budou horší tak budeme před nima, ....asi je potřeba zdůraznit, že Dakar je nevyspytatelný pro všechny. "

Takže v tuto chvíli nezbývá než popřát celému týmu Martina Macíka, včetně nováčků úspěšné testování v Tunisu a za dva měsíce jim všem držet palce.

David Fejgl, www.liaz.cz

Image

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005)

(Všechny články v kategorii Euromilhões-Dakar 2006)

(Videa z Telefonica - Dakar 2003)

Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Image

Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení