Get Adobe Flash player
Home DAKAR 2006 Den, který utíká nejrychleji...

Den, který utíká nejrychleji...

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 
Celý článekV hlavním městě Mauretánie Nuakchottu se na celou neděli zastavila stále ještě početná karavana rallye Dakar. Účastníci rallye mají za sebou celkem 5822 km, z toho 2604 měřených rychlostních zkoušek. Do vytouženého cíle v Dakaru zbývá zdolat vzdálenost 3221 km. V soutěži stále zůstává celkem 129 motocyklů, 115 automobilů a 49 kamionů. Jen pro porovnání: z Lisabonu jich odjíždělo 232, 147 a 69 ... Náročný a vyčerpávající závod si naštěstí zatím nevyžádal žádnou lidskou oběť, pouze 34 lehčích zranění, ty byly ošetřeny v místním lékařském centru, a tři těžší zranění, s nimiž byli účastníci převezeni do nemocnic. Dva na Kanárské ostrovy a jeden zůstal v nemocnici v Nuakchottu. Ředitel soutěže Etinne Lavigne je s jejím průběhem zatím velmi spokojen. Na rozdíl od většiny účastníků si velmi chválí nový systém navigace. Za velmi významný pokrok z hlediska bezpečnosti je považován systém Iritrack.

Fotogalerie DAKAR 2006 / Rozcestník

Změny v navigaci vadí hlavně motocyklistům Co si o novinkách v navigaci myslí Ivo Kaštan? "Je to podle mě velmi nebezpečné zejména pro motorkáře, musíte se mnohem více soustředit na čtení itineráře a dodržování azimutu. Navíc můžete velmi snadno přehlédnout projetí waypointů , u některých bodů se vůbec nerozsvítí slibovaný ukazatel ve tvaru šipky, když se přiblížíte do vzdálenosti tří kilometrů," postěžoval si jediný český zástupce na dvou kolech. "Navigační chybu navíc můžete napravit pouze tak, že se po vlastních stopách vrátíte do míst, kde si myslíte že jste udělali chybu. V tomto případě hrozí čelní střet s ostatními účastníky. Nemyslím si, že je to dobrá změna, udělat z GPS pouze "černé skřínky". Podle mne je to krok zpátky. Jediným pozitivem je, že tento nový systém zpomalil špičkové jezdce. Většina mých kolegů na to má stejný názor," líčil Kaštan.

Fotogalerie DAKAR 2006 / Rozcestník

Relax pod křídly letadel Karavana rallye našla útočiště na zdejším letišti, jež je hlavní mezinárodní tepnou. V blízkosti stanů běžně startují a přistávají dopravní letadla, frekvence letů ale není zdaleka taková. Všichni závodníci dávají do pořádku svá zubožená těla a poškozené stroje. Tovární týmy postaví téměř nové vozy i motocykly. Privátní jezdci proti tomu mnohdy dělají pouze minimální údržbu a kontrolu strojů. Macík měl napilno Ivo Kaštan na svém motocyklu KTM vyměnil ložisko uložení zadního pérování, vizuálně překontroloval celý stroj a vyměnil olej. Z preventivních důvodů měnil svíčku, řetěz, destičky. Zatím nenašel na stroji žádné závažnější závady. Na Tatře Karla Lopraise nebylo potřeba dělat velkou údržbu. Podle plánu se pouze měnily tlumiče a pneumatiky a šestinásobný vítěz tak mohl konečně narovnat svá bolavá záda. Podstatně více práce měl na svém Liazu Martin Macík, který vedle běžné údržby opravoval také rám vozu a měnil pneumatiky.

Fotogalerie DAKAR 2006 / Rozcestník

Po dni odpočinku čeká v pondělí na závodníky nejtěžší etapa rallye, maratónská jízda bez asistence z Nuakchottu do Kiffy. Ředitel soutěže Lavigne k tomu řekl: " Speciální zkouška o celkové délce 599 km povede celá dunovými poli. Střídat se budou rychlé kamenité úseky a dunové pasáže, které budou mnohdy dlouhé až dvacet kilometrů." "Trasa bude mnohem těžší než v sedmé etapě Zuirat - Atar, která byla doposud nejobtížnější. V sedmé etapě byly náročné pouze některé úseky, tady je však náročná celá speciální zkouška. Bude důležitá maximální koncentrace a dobrá navigace," uzavřel Lavigne. Náročná osmá etapa Rallye Dakar, kterou účastníci slavné soutěže absolvovali v sobotu, měla během volné neděle dohru. Jury závodu rozdávala dvouhodinové penalizace za neprojetí jednoho kontrolního bodu a postiženi byli i všichni čeští jezdci. Karel Loprais tak klesl na průběžnou 5. příčku v pořadí kamiónů. Posun pořadím se nevyhnul ani posádce Martina Macíka, která klesla ze třináctého na patnácté místo. O tři příčky se propadl také motocyklista Ivo Kaštan, který tak před startem 9. etapy figuroval na 36. místě. Kontrolní bod minulo podle informací Vierky Kaštanové, která během rallye spolupracuje se serverem Sport.cz a redakcí Práva, zhruba sto jezdců. Šťastnou náhodou se ke skrytému waypointu dostala se svou Tatrou posádka Andre de Azeveda, jejímž členem je Jaromír Martinec. Brazilsko-český vůz sice zabloudil s dalšími účastníky v dunách a ztratil čas vyprošťováním vozu, při další cestě ale našel průjezdní kontrolu. "Tím, že jsme se po vyjetí nedrželi stopy, našli jsme jeden skrytý waypoint, který hodně posádek neobjevilo, a tím jsme nedostali dvě hodiny penalizaci," uvedl Martinec ve zprávě Letka Racing Teamu. Azevedo se tak v průběžném pořadí posunul na čtvrtou příčku před Lopraise. Na čele pořadí jednotlivých kategorií ke změnám nedošlo, pouze motocyklista Carlo De Gavardo klesl ze třetího na páté místo. Chilský jezdec ovšem obdržel hodinovou penalizaci za překročení povolené rychlosti, která pro jednostopé stroje činí 150 km/h. Vierka Kaštanová, sport.cz Tomáš Uruba, Dakar.cz

Naše aktivity jsou rozsáhlé...

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Kuchyňské dózy On-Line...

Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar

Kuchyňská svítidla Cucina...

Zapalovače Zippo Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení