Get Adobe Flash player
Home CROSS COUNTRY RALLYE MS Cross Country Rallye Tomeček a Azevedo před dvojicí menších soutěží dělí svoje síly

Tomeček a Azevedo před dvojicí menších soutěží dělí svoje síly

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Po zrušeném Dakaru vystoupil před novináře s novým závodní programem i česko-brazilský tým Tomáše Tomečka a Andrého Azeveda. Oba hlavní protagonisté se po deseti letech plodné spolupráce představili českým novinářům společně.

A poprvé oba vyrážejí každý jinam: Tomáš Tomeček vyjíždí na pouštní dunovou Rallye Tunis, zatímco Azevedo se připojuje k výběru světové konkurence na Středoevropské rallye. Oba, jak jinak, s identickými speciály Tatra poháněnými vzduchem chlazeným motorem rovněž kopřivnické značky.

Tomeček ihned po smutném lednovém návratu z Lisabonu vůz rozebral a přestavěl na kategorii pracovně nazývanou Superproduction, tedy s motorem posunutým o 40 cm vzad, zkrácenou nástavbou a přestavěným sáním a některými karosářskými díly. „Upravili jsme i motor, zejména instalací většího chladiče a modifikovaných turbodmychadel. Výkon motoru narostl přibližně o deset procent,“ podotkl Tomeček. Vůz tedy splňuje stejné homologační podmínky jako Azevedův speciál, který byl ovšem v této verzi připraven už pro lednový Dakar. Tomečkův kamion si na rozdíl od jiných let v dějišti tiskovky ani nebylo možné prohlédnout, nepustily ho tam obstrukce městské policie.

Tuniská rallye měří 4200 km a má devět etap, z nichž některé zavedou účastníky i do Libye. „Libyjská poušť je vyhlášená monumentálními dunami, kterým se říká katedrální, takže na ně speciálně se velmi těšíme,“ podotkl navigátor Vojtěch Morávek. Do soutěže, kde Tomečkovi bude dělat konkurenci zhruba desítka soupeřů, vyráží příborský jezdec bez doprovodu. Osvědčená asistenční Tatra s Petrem Vodákem totiž bude dělat společnost Azevedovi při Středoevropské rallye. „Bereme s sebou dvě pneumatiky navíc a další sady dílů, takže vůz zatížíme, ale celkově bude určitě rychlejší než dřív,“ dodal Tomeček.

Brazilec André Azevedo, který se vydává na akci A.S.O., rozhodně není v Česku poprvé. „Byl jsem tu prvně v roce 1989 a Praha mi učarovala, stejně tak i zdejší přátelští lidé. V roce 1998 jsem se rozhodl závodit kamionem a hledal vhodnou značku. Inspirovaly mě úspěchy pana Lopraise, který s Tatrou tehdy čtyřikrát Dakar vyhrál, takže mi vyšlo, že nejlepší kamion na Dakar je právě Tatra. Mezitím jsem potkal Tomáše, s nímž jsem začal své plány realizovat. Ani jeden z nás tehdy netušil, že spolupráce potrvá takto dlouho a porozuměli jsme si i po lidské stránce. Jsem přesvědčen, že budeme pokračovat dál, nejen na tom příštím Dakaru na mém domovském kontinentu.“

Azevedo se rozhovořil i na téma trasy toho nadcházejícího Dakaru v Argentině a Chile. „Myslím, že Dakar v Jižní Americe nabídne z hlediska terénů skoro vše. Poušť Atacama nabídne písek a duny. V Patagonii budou terény podobné africkým savanám. V Andách to zase bude variace na téma marockých hor. Všichni si vyberou. Charakter krajiny je navíc takový, že umožní etapy stejné délky jako na Dakaru. A myslím si, že mnohé z nich budou i těžší než v Africe, i když věřím, že pořadatelé budou střídat těžší úseky s lehčími. Závodit se bude i ve velkých nadmořských výškách, odhaduji až 3000 metrů nad mořem. Z Argentiny do Chile bude horský průsmyk ve výšce nějakých 4800 metrů, ale počítám, že přes něj povede jen spojovačka.“

Cíle pro Středoevropskou rallye má Azevedo ty nejvyšší. „Jsou tam cesty, na které jsme zvyklí z Brazílie. Zatímco Afrika nabídne spíš velké otevřené prostory, ale na technické úseky, jaké nám nabídne CER, jsme zvyklí a mohlo by jít o naši výhodu,“ dodal.

Tým do Maďarska doprovodí osvědčená doprovodná Tatra řízená Petrem Vodákem. „I ona poveze méně dílů, zejména pneumatik. Soutěž bude mít jiná specifika, všichni budeme ve spojení pomocí mobilních sítí, a i vzdálenosti mezi námi a doprovodem budou menší. Leccos se dá operativně řešit, ale taková prasklá poloosa na kratší soutěži znamená, že ztrátu už nedoženete, což na Dakaru ještě může být reálné,“ přidal postřeh mechanik Azeveda Jaromír Martinec.

Jiří Vintr