Na obzoru je nová evropská dálková rallye.
Prvním kolem něčeho, co možná bude stát u vzniku zcela nové série maratónských závodů, bude dubnová Central Europe Rally, konaná v Maďarsku a Rumunsku. Soutěž odstartuje v Budapešti 20. dubna a skončí o šest dnů později u Balatonu. Trasa se mohutným obloukem překlene i do Rumunska, kde se budou konat dvě etapy. Celková délka bude téměř 3000 kilometrů, z čehož polovinu obstarají speciální zkoušky, jejichž délka dosáhne až 250 kilometrů.
Central Europe Rally sice má být jakýmsi fáčem na bolavou duši dakaráků, jejichž hlavní událost sezony byla zrušena, nicméně má být také něčím mnohem víc.
A.S.O. zvažovala založení Série Dakar už delší dobu. K těmto plánům ji opravňoval především úspěch Dakaru jako soutěže i jako velké globální události ve sportovním marketingu. A.S.O. se vymkla okovům FIA, která podniky svého poháru v cross-country nikdy nevybavila potřebným technickým, promotérským a mediálním zajištěním. Nedokázala ani na systematické bázi soutěžím zajistit dostatek sponzorů, ba ani nalézt koncepci nových tříd, a tak se s Dakarem začala čím dál více rozcházet, ve prospěch Dakaru ovšem.
Nová soutěž je tedy hozenou rukavicí FIA, pokud ne přímo vyhlášením války. Ve stejnou dobu měla jiná organizace, NOPO, pořádat Rallye Tunis, podnik Světového poháru FIA v cross country, nesporně atraktivnější svým tradičním pouštním pojetím. Jenže poušť, kterou všichni milují, je jedna věc a organizace, promotion a média věc druhá. Pokud se z letošních dvou až tří podniků do dvou let vyvine pětipodniková série, může celý seriál FIA zemřít na úbytě a kvalitní a atraktivní lokality pro konání soutěží (Tunisko, Maroko, Egypt, Emiráty) vzít do svých rukou právě A.S.O. Teď už ale příliš spekulujeme. Každopádně pouze A.S.O. dokázalo tento sport přivést až na současný vrchol, resp. díky neuskutečněnému Dakaru právě pro něj.
Zároveň se otvírá nový potenciál Dakaru početnému zástupu fanoušků z východní Evropy. Ne nadarmo je nová soutěž umístěna do Maďarska. Tamní vláda ji velmi podporuje, sponzorské zázemí také není špatné. Prsty v tom má závodník László Szalay, kterého známe z Dakaru s prototypem Opel Antara. Konání nové soutěže dal dohromady už před lety a velmi usiloval o její konání v rámci Poháru FIA. Nestalo se tak a Szalay zůstal stát bokem. Dokud nepřišla A.S.O. se zajímavou nabídkou.
Mluví se velmi intenzivně i o tom, co bude dál. Jako hotová věc je vnímáno druhé kolo Série Dakar, předpokládané na září do Španělska a Portugalska. Spekuluje se už o názvu, který by mohl být Rally Transiberica.
Určitě se tážete, co bude s Dakarem.
Nuže vězte, že jako velmi pravděpodobná možnost se bere listopadový start v Lisabonu a dvě etapy v Portugalsku. Poté nalodění a přejezd do Buenos Aires a soutěž konaná v Argentině a Chile. Záměry jsou prý až tak konkrétní, že na jihoamerickou část připadne 15 etap, z toho 9 v Argentině a 6 v Chile, s cílem ve Viňa del Mar. Nevěříte? Celý plán byl už probrán se zástupci továrních týmů, a ty nadšeně souhlasily. Minimálně pro rok 2009 tedy není Afrika pro New Dakar tématem. Jestli bude systematickým tématem dál, to ukáže až případný úspěch nové série závodů.
FIA se v posledních letech soustředila na rozvoj okruhového závodění a nedokázala reagovat na bouřlivý rozvoj maratónského offroad sportu. Ještě se můžeme dočkat mnoha překvapení.
Maďarsko je tedy slibným tahákem pro české fanoušky, ale pamatujme na to, že je to možná základ nové éry offroadového závodění. Zlobíte se? Já určitě ne, ale i tak mi letošní Dakar chybí.
Jiří Vintr
< Předchozí | Další > |
---|