Je Cross country rally nová disciplína na automobilové scéně ?
Nová disciplína to není, neboť třeba rally Paříž Dakar se letos jel již pětadvacátý ročník. Historie českých automobilových jezdců na evropských soutěžích seriálu Mistrovství Světa cross country rally se píše od roku 1995.
Patrně nejúspěšnějším jezdcem mezi Kakrdou, Liškou, Burdou a Mejznarem, je na mezinárodní scéně, poslední jmenovaný s vozem Defender. Letos se k nim přidal i Jiří Přibyl.
Rozšířit pole jezdců, ukázat je motoristickým fandům doma v Česku, si na sebe vzalo, s pověřením FASu , občanské sdružení off road 4x4 ve Vsetíně , jako promotér mistrovství, který spolupracuje na zajištění mistrovství s autokluby v Jičíně , Bratislavě a Fryštáku. Díky hlavnímu sponzoru seriálu TIPCARS - motoristický server, se začátkem dubna rozjíždí první ročník Mistrovství České Republiky v cross country rally, závodem ve Šternberku 12.- 13. dubna . Info na (OffRoad 4x4x).
Federace automobilového sportu vypsala na letošní rok dvě skupiny podle FIA a jednu skupinu národní. Ta se dělí do tříd podle obsahu motoru, nad 2000 a do 2000 ccm. Další disciplína je rally pravidelnosti, které se může zúčastnit jakýkoliv neupravený terénní vůz, soutěžící na identické trati s ostrými vozy , jedoucí ovšem v časovém limitu předem stanovené pořadatelem. Toto mistrovství je nejlevnější motoristickou disciplínou a je ideální pro všechny ty, co rádi jezdí v terénu, nepotřebují však k tomu závodní speciál a jízdu na hranicích možností vozu a jezdce.
Však zpět k ostrým soutěžním vozům. Ty se dělí podle mezinárodních pravidel na sériové vozy a upravené terénní vozy. Asi jako v rally N a A. Pro vozy nemající homologační list, či pro jezdce , kteří mají v úmyslu upravit svůj vůz jen minimálně je vypsána národní skupina TH. Ta je v podstatě totožná s T1, avšak s drobnými úlevami.
Všechny vozy však musí projít testováním a mít sportovní průkaz vozu.
Jezdci v kategoriích T, musí být vlastníky alespoň národních licencí, jezdci v kategorii rally pravidelnosti si pro svou účast kupují denní licenci přímo na závodě.
Další důležitou úlohu má mistrovství ve výchově mladých jezdců pro účast na mezinárodních podnicích. Osmnáctiletý Viktor Chytka začal vloni v intercupu a stejně starý Ondřej Balcar, doposud jezdící na ATV, hodlá přesednout za volant Nissana Navary v T1.
Ne všechny závody se daří zajistit v dlouhých verzích, jako klasická Baja. Letos budou tento druh motoristického zápolení presentovat dva závody : 6. – 8. června Baja Slovakia letos poprvé v historii Čech a Slovenska zapsána v kalendáři FIA, a Fryštácká skalka : 19. – 21. září, s účastí ATV a enduro.
Vzhledem k tomu, že počet jezdců v prvním ročníku není velký, spojili jsme organizační záležitosti se Slováky a České mistrovství se, se dvěma závody přesouvá na Slovensko. Naopak slovenští pořadatelé využívají dva závody v Česku jako součást slovenského mistrovství.
Pro zájemce z řad off roadových příznivců je připravena kategorie mimo MČR a MSR tzv. Československý pohár cross country 2003, do kterého budou započítány výsledky Čechů, Slováků jedoucí oficiální mistrovský podnik společně s nelicencovanými jezdci. K účasti v tomto poháru je nutná technická vybavenost podle intercupu 2002 , doplněná o restriktor podle FIA. To proto, aby byla zajištěna vyrovnanost s oficiálními jezdci, kteří mají restriktory povinné. Kategorie adeptů zaplatí jednorázovou denní licenci.
Od této kategorie si slibujeme konfrontaci skalních odpůrců oficiálních soutěží s těmi, kteří jdou do mezinárodních konfrontací a zároveň možnost , vyzkoušet si systém soutěže cross country. Počet startujících je omezen na osm jezdců.
Na všech závodech MČR jsou vloženy závody ATV.
Pro Dakar.cz: Marek Chytka (OffRoad 4x4x)
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky
Další > |
---|