Reportáž z prašného Šternberka ...
Dakar.cz/ Pětapadesát týmů ukázalo bojovnost a profesionalitu příprav již v trénincích. Počasí bylo až moc dobré a tak se od pátečního odpoledne vznášel nedaleko Šternberka oblak prachu. Alespoň diváci snadno identifikovali kudy na závodiště. K tomu jim samozřejmě pomáhala přehledná navigace již od Olomouce. Mimo tréninků procházela auta důkladnou administrativní a technickou kontrolou, tak jako před začátkem každé sezóny.
Mistři potvrdili své role
Ve Šternberku u Olomouce se na konci dubna jel první závod Mistrovství ČR OffROAD
Maratonu 2005.
Pětapadesát týmů ukázalo bojovnost a profesionalitu příprav již v trénincích. Počasí bylo až moc dobré a tak se od pátečního odpoledne vznášel nedaleko Šternberka oblak prachu. Alespoň diváci snadno identifikovali kudy na závodiště. K tomu jim samozřejmě pomáhala přehledná navigace již od Olomouce.
Mimo tréninků procházela auta důkladnou administrativní a technickou kontrolou, tak jako před začátkem každé sezóny. Natěšeni na jízdu pak vyrazili na trať. Bacardi G-team s jejich Suzuki Samurai byl dokonce tak nažhaven, že se jim podařilo již v tréninku hodit auto tzv. přes boudu, ale vše se obešlo bez újmy jak na zdraví, tak technice, takže tým byl připraven i na sobotní ostrý start.
Moto a Quad
V kategorii motocyklů a čtyřkolek startovalo 35 týmů. Někteří zvolili taktiku dvojic, jiní jezdí jako jednotlivci.
Na startu prvního závodu nechyběli kromě Betong teamu snad žádní, ze žhavých kandidátů na posty nejvyšší. Předně v motorkách to byl Doky auto Nešpor team z Olomouce, za který jedou předloňští mistři a loňští vícemistři Petr Dokoupil s Markem Nešporem. Ti se hned po startu ujali vedení a prakticky ho nepustili do konce závodu. V těsném závěsu za nimi se držel Interdata – endurosport racing. Za tímto názvem se skrývají taktéž ostřílení enduro-jezdci Mário Rybář s Danem Jarnotem. Zúčastňují se především cross county závodů v zahraničí, ale letos chtějí odjet i seriál OffROAD Maratonu. Budou tedy jistě hodně mrštnou štikou v maratónských vodách a dokázali to hned v premiérovém závodě druhým místem. Bronz nakonec patřil po hezkém souboji Gauloises racingu, za který nejel nikdo jiný než Ivoš Kaštan, který se tak stal i nejúspěšnějším jednotlivcem, s EN-DuRo teamem. Maratóny jezdí Ivo rád a bere je jako dobrou přípravu na dlouhé dakarské etapy. Právě díky tomu, že ušetří čas, který ztratí některé týmy při střídání jezdců se nakonec dostal před zmíněný EN-DuRo tým z Hranic na Moravě. Roman Šiška jel sice s Radkem Panákem, ale jinak budeme pravidelně vídat tento tým spíše ve složení Dušan Randýsek – Roman Šiška. Z časových důvodů jel tedy druhého pilota Radek Panák, ale jak je vidět, tak ostudu rozhodně neudělal!
Na čtyřkolkách bylo vše při starém. Nový byl start systémem Le Mans, když jezdci běží ke svým strojům, musí nasadit bezpečnostní „trhačku“ a vyrazit do závodu. Smůlu měl v prvním kole Petr Přibáň, když se mu podařilo udělat defekt na obou zadních pneumatikách. Rychlá výměna však neznamenala velikou ztrátu a za chvíli jela mistrovská dvojice opět ve špičce kategorie. Na té se mimo Petra Přibáně s Pavlem Ulmanem z Andy Motors teamu I. drželi i mladí Roman Ulman s Anthony Fournierem za stejný tým či EN Quad team.
Andy Motors II. nakonec ztratili na vítěze, své kolegy z týmu – Andy Motors I. dvě kola a jedno jim chybělo na EN Quad team. A hned úvodní závod jim vyšel, takže se v poledne mohli radovat z pěkného druhého místa.
Možná pro některé překvapivě, se na čtvrtém místě umístil tým Řeznictví a Uzenářství Nováček Mohelno. Jarda Nováček, kterému je sedmapadesát se rozhodně čtyřkolky nebojí a za parťáka si vybral zkušeného Jirku Matějce, který jezdil již loni. Ten nakonec zajel i absolutně nejrychlejší kolo v kategorii Quad. Nutno také vyzdvihnout výkony borců, co jeli tyto kategorie MOTO & QUAD sami bez střídání! Na náročné Šternberské trati to nebyl žádný med a do toho ten všudypřítomný prach… Smekám!
Auta
Hodinu a čtvrt po poledni, poté, co komisaři dali do kupy trať, vyrazily na stejný okruh i auta do dvou a nad dva litry. Celkem se jich sešlo na startu dvacet. Převládaly vozy do dvou litrů, kde zářil novotou oranžový Suzuki Jimny. Od OffROAD sportu Dřevohostice si ho nechal postavit OffROAD team Pořízek. Jedná se o identický vůz s loňským mistrovským vozem Mirka Zapletala.
O největší divadlo se postaral hned v prvním kole SARA team Hranice. Na cílové rovince končící levou zatáčkou byl v průjezdu do druhého kola na druhém místě ve třídě, když najednou jeho červený Jimny zakopl a do druhého kola doplachtil po střeše. Zlomená převodka řízení, ohnuté pomocné tyče či utržená zadní náprava již nedovolily pokračovát v závodu.
V čele pelotonu kroužily s náskokem dva vozy. Slovenští Igor Šajgal s Tomášem Ďurečkou za Šajgal oil tým a za nimi jak ocásek jezdil OffROAD sport Dřevohostice, tedy Míra Zapletal s Dušanem Randýskem. Za tímto Jeepem a Jimnym byla již po dvou kolech velká mezera. Dalšími v pořadí byl domácí Valtr OffROAD team, Ekonomické stavby Plzeň, OffROAD HK a Zahas Deni Moto team.
Trať byla díky suchu a prachu velmi náročná na techniku a tak se brzy začalo plnit depo. Posádky opravovaly všechno možné. Uvolněné držáky baterek, alternátory, tlumiče, ladily motory… to vše byla voda na mlýn, lehkým a spolehlivým vozům Suzuki Jimny. Ty pochází především z dílny v Dřevohosticích. Již v polovině závodu kralovaly tyto tři vozy nejen pořadí ve třídě, ale i v absolutní klasifikaci!
Po počátečních problémech se dral nahoru Tygr team s jejich Nissanem Navara V6 3.0. Za volant tentokrát usedli mladí, zatímco Pepa Pelc a Jirka Hebr jen spokojeně přihlíželi. Razantní a dravou jízdou nejen bavili diváky, ale postupně se propracovali na druhou příčku ve třídě a zajeli nejrychlejší kolo mezi vozy nad dva litry.
Do více jak poloviny závodu se skvěle držel Jarda Valtr s loňským vozem Martina Macíka. Jeep CJ7 s motorem Audi 2,5 TDi mu očividně sednul a v jednu chvíli, když museli Šajgalové do depa pro poruchu benzinové pumpy, tak se dostal do čela ve třídě. Pak ale přišel problém s alternátorem, dobíjením a tedy i chlazením motoru. To vystavilo tomuto týmu stopku.
Ekonomické stavby jeli také velmi rychle a držely se dle předpokladů ve špici, ale zadní diferenciál byl proti. Ještě před půlkou závodu tak stál jejich patrol již naložený na podvalníku.
Veškeré problémy favoritů třídy hrály do karet pomaleji, ale stabilně jedoucím vozům Preiner offroad týmu či Fajn radio teamu. Preineři jezdili loni se Suzuki Samurai a tak jejich premiéra ve vyšší třídě s Nissanem Patrol GR vyšla nad očekávání, když si odváželi ze Šternberka pohár a ceny za třetí místo.
Těsně pod stupni vítězů zůstal Petr Borč s jeho Jeepem Wranglerem. Přípravě sice prý před sezónou z časových důvodů moc nedal, ale čtvrté místo si pochvaloval. Ve třídě do dvou litrů jel na čele a také nakonec vyhrál Mirek Zapletal s Dušanem Randýskem. Tým jedoucí v barvách Auto-moto Riegger Praha, tak udělal svému sponzorovi určitě radost. Bylo to již šestnácté Mirkovo vítězství v řadě na OffROAD Maratonech, kdy již od dubna roku 2003 nepoznal hořkost porážky! Navíc bylo toto vítězství korunováno i prvním místem v absolutním pořadí závodu. Za ním dojel Zahas Deni Moto team, v druhé půlce vystřídal Davida Žitníka za volantem Honza Šírer a pustil se do stíhací jízdy. Před nimi byl bílý Jimny Offroad HK teamu. Honza jezdil o poznání rychlejší časy a když museli „hradečáci“ zajet do depa kvůli chlazení, bylo rozhodnuto o stříbrném a bronzovém věnci. Za stupni vítězů skončil při své premiéře Wings team, který se tak se svým starším Samurajem vklínil mezi vozy Jimny. Za nimi na pátém místě byl OffROAD team Pořízek. Možná to mohlo být i lepší, ale dravá jízda v úvodu měla za následek utrženou poloosu a více jak půlhodinové zdržení v depu.
Díky dobré organizaci a spolupráci traťových komisařů s časomírou dostávaly týmy každou hodinu průběžné výsledky a vyhlášení proběhlo ihned po dojetí posledního vozu do cíle. Hodnotné ceny si odvezlo vždy pět nejlepších z kategorie a jezdci s nejrychlejším kolem.
Pak se již jen oslavovalo, debatovalo a polemizovalo nad tím, co vše na vozech upravit na náročnou 24hodinovku. Red Bull OffROAD 24 hours se jede již tento měsíc v tradičních Dobřanech u Plzně. Pokud tedy plánujete své víkendy, nezapomeňte si v diáři udělat na sobotu 21. 5. velký vykřičník!
Více informací a fotografií, jakožto i kompletní výsledky najdete na www.offroadmaraton.cz.
zpracoval: Tomáš Uruba, dakar.cz
(Zde naleznete fotogerii ze Šternberka)
(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker
Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky< Předchozí | Další > |
---|