ENDURO DU TOUQUET 2003 / II. díl
Největší enduro závod na světě se jel poprvé před 28 lety, už tehdy bylo na startu více než 1200 mužů a žen, profesionálů i amatérů. Tradiční nedělní závod motocyklů dostal v roce 1997 malou sestru v podobě závodu čtyřkolek. Na organizaci závodu se podílí 1500 lidí. Např. 60 policistů na enduro motocyklech hlídá 25 dun, 65 strážníků a 300 policistů, 160 hasičů, 75 bezpečnostních komisařů, 180 traťových komisařů... Lékařský servis zajišťuje jedno lékařské centrum v blízkosti závodiště, 14 doktorů, 2 chirurgičtí specialisté, 11 sester a 4 helikoptéry. Dva měsíce usilovné práce zabere stavba trati.
Tento závod se stal za dobu své osmadvacetileté existence naprostým fenoménem a má své specialisty, kteří celý rok trénují pouze na toto písečné šílenství. Rekordmanem ve vítězství je však známý holandský motokrosař Van der Ven, který dokázal vyhrát pětkrát, na paty mu šlape čtyřnásobný Arnaud Demeester, a letošní vítěz Thiery Bethys, který zvítězil poprvé v historii na čtyřtaktním stroji Honda CRF 450 R. V minulých letech se nepříliš úspěšně účastnili i někteří čeští jezdci.
Stephan Peterhansel(22), Jaroslav Vojna(25)
Naprostý opak však můžu říct o účasti českých čtyřkolkářů, kteří zejména letos dosáhli naprosto fantastického výsledku. Na startu letos stály tři české posádky mladičký Ondřej Balcar s Jiřím Frankem, Anthony Fournier s Martinem Liškou, to jsou jména známá z českého poháru čtyřkolek. Všichni dojeli a nasbírali tak cenné zkušenosti do dalších let. Největším úspěchem však bylo čtvrté místo "krále čtyřkolek" trojnásobného vítěze kategorie quad na rallye Dakar Josefa Macháčka a loňského vítěze českého poháru motokrosu čtyřkolek Jaroslava Vojny z Pelhřimova. Oba startovali již v loňském roce, kdy se jim podařilo vybojovat 25 místo. Do letošního závodu šli s předsevzetím být do dvacítky, velkým snem bylo patnácté místo. Nikdo však do poslední chvíle nevěřil ve fantastickou čtvrtou pozici. Podíváte-li se do startovní listiny na značku stroje, který naši sedlali najdete francouzský nápis inconnu - VYX 525. Inconnu znamená neznámý. VYX 525 je čtyřkolka české výroby pocházející s pelhřimovské dílny právě Jaroslava Vojny. Konečně se skvělý český stroj probojoval mezi světovou špičku!! Závod čyřkolek se startuje stylem Le Mans, jezdci běží ke svým strojům, musí nastartovat a hurá do boje, odjet mezi prvními je velmi důležité, šestikilometrová trať se po kilometru zúží na průjezd pouze dvou čtyřkolek a vytvoří se tak neuvěřitelný špunt. Letos skvěle odstartoval Jarda, vedle kterého stál na startu slavný maratonec a šestinásobný vítěz rallye Dakar Stephane Peterhansel, kterému sekundoval ne méně známý Jean-Claud Oliver a mimochodem skončili až na 43 místě. A tak se třeba setkáme se Stephanem příští rok na Dakaru v sedle čtyřkolky. Ale jak dál probíhal závod? Jarda se střídal s Josefem po čtyřech kolech od začátku jeli bez chybičky a pohybovali se kolem desátého místa. Zásluhou dokonalé souhry a vynikající techniky skončili na tak skvělé pozici. Závod motorek je fantastická podívaná, kde jinde můžete vidět hromadný start tisíce motocyklů na jednou. Trať pro motocykly měří 15 kilometrů a stejně jako u čtyřkolek se po zhruba dvou kilometrech zúží do asi tři metry širokého trychtýře. Jezdci tak v doslova davovém šílenství jezdí jeden přes druhého, skáčou si po hlavách s jediným cílem ujet co nejvíce kol, vyhrává ten nejrychlejší a nejdravější. Proto se také možná tak fenomenálnímu závodu přezdívá "závod šílenců". Viera Kaštanová (text, foto)(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení
< Předchozí | Další > |
---|