13. etapa: Dakar v cíli v Buenos Aires

Image Počasí už potřetí na letošním ročníku donutilo pořadatelé změnit trasu. V oblasti argentinského hlavního města déšťuž několik dní smáčel místní tratě, proto se rozhodli vypustit některé bahnité úseky, které by závodníci nezvládli projet.

Na délku rychlostní zkoušky to však vliv nemělo  na čas se jelo 181 kilometrů. Sice to byla jedna z nejkratších na letošním ročníku, ale i přesto se tam dalo hodně získat i ztratit.

Motorky

Důkazem toho je chilský jezdec Francisco Lopez Contardo, kterého zradila technika na jeho Aprílii. Na 159. kilometru rychlostní zkoušky, pouhých 21 kilometrů před cílem, mu praskl zadní tlumič. Díky pomoci týmových kolegů se mu podařilo závadu provizorně opravit a pokračovat v závodě, ale krátce po projetí třetího kontrolního bodu na 169. kilometru musel opět zastavit kvůli problémům s elektrikou a nakonec ho týmový kolega Alain Duclos dotáhl do cíle na laně.

Lopez Contardo ztratil kvůli problémům na trati hodinu a dvanáct minut, což v celkovém hodnocení znamenalo ztrátu třetího místa a obrovský smutek tohoto téměř domácího jezdce. Na bronzové umístění se posunul Portugalec Helder Rodrigues na yamaze, který dnes zajel skvěle a po startu rychlostní zkoušky dokonce vedl. V cíli byl nakonec o pouhých pět sekund druhý za vítězem poslední etapy Nizozemcem Fransem Verhoevenem. Tomu však patří až konečné 15. místo. Lopez Contardo tedy skončil čtvrtý a pátý byl španělský motorkář Pedrero Garcia na KTM.

Vítězem kategorie motorek se stal španělský profesionál Marc Coma na KTM, který jel poslední měřený úsek takticky a jen si hlídal 16minutový náskok na druhého Desprese z Francie. Ten dokázal Španělovi ujet jen o 1,5 minuty a to nestačilo. Marc Coma se tak stal vítězem fyzicky nejnáročnější kategorie rallye Dakar už potřetí, poté co vyhrál ročníky 2006 a 2009.

David Pabiška tři etapy před cílem studuje výsledky - Foto: Jan Říha

David Pabiška tři etapy před cílem studuje výsledkyFoto: Jan Říha

Přesně s 15minutovou ztrátou na prvního Verhoevena projel cílem poslední rychlostní zkoušky David Pabiška z týmu KM Racing a obsadil 39. místo. Celkově mu patří 31. příčka se ztrátou třinácti hodin, ale na první třicítku mu chybělo pouhých 72 sekund a to je fantastický výsledek. Jan Veselý z Czech Dakar týmu také úspěšně dokončil rallye Dakar a po dnešním 47. místě obsadil konečnou 61. příčku.

Čtyřkolky

Stejně jako poslední rychostní zkouška přinesla obrovský smutek chilskému motorkáři, polský jezdec na čtyřkolce Yamaha Raptor 700 Lukasz Laskawiec z týmu KM Racing se mohl po projetí cíle začít bezmezeně radovat. Díky dnešnímu skvělému výkonu, kdy dokázal sjet přibližně 3,5minutovou ztrátu na průběžně třetího Francouze Declercka a dokonce mu ještě 52 sekund nadělit, se posunul na konečné třetí místo. To je pro tohoto dvacetiletého nováčka na rallye Dakar neuvěřitelný úspěch  nutno ovšem dodat, že Lukasz je loňský mistr Evropy v cross country na čtyřkolce.

Vítězem kategorie čtyřkolek se podle očekávání stal Argentinec Alejandro Patronelli na Yamaze Raptor 700 s hodinovým náskokem na druhého krajana Sebastiana Halperna na čtyřkolce stejné značky. Dnes dojeli v pořadí třetí Patronelli (7:13) a čtvrtý Halpern (8:48). Po minulém ročníku, kdy vyhrál dakarskou kategorii čtyřkolek Alejandrův mladší bratr Marcos, tak titul šampióna zůstává v rodině. Marcos musel letošní boj o titul vzdát kvůli pádu ze čtyřkolky a zranění kolene už ve třetí etapě. Čtvrtý byl nakonec Francouz Declerck na stroji Polaris Oultaw a pátý další Argentinec Pablo Sebastian Copetti opět Yamaze Raptor PSG.

Macháček a Plechatý nad výsledky etapy - Foto: Jan Říha

Macháček a Plechatý nad výsledky etapyFoto: Jan Říha

Ze dvou českých jezdců ve startovním poli se na cílovou rampu v Buenos Aires nepodíval bohužel ani jeden. Nejdřív ze závodu musel odstoupit Martin Plechatý z týmu KM Racing jedoucí na čtykolce Yamaha Raptor, který v šesté etapě urazil kolo a závadu se mu nepodařilo na trati opravit. Technické problémy vyřadili z boje a nejvyšší příčky i jeho týmového kolegu Josefa Macháčka, když na trati jedenácté etapy praskla jeho čtyřkolce Yamaha Raptor 900 zadní poloosa.

Macháček musel odstoupit z pěkného třetího místa, i když konečné pódiové umístění mohlo být na letošním ročníku ještě lepší. V páté etapě, kdy kvůli minutí dvou kontrolních bodů na trati páté etapy, které zapříčinil nefunkční navigační systém, totiž pořadatelé Macháčkovi udělili čtyřhodinovou penalizaci. Po vznesení protestu mu naštěstí byla zkrácena na polovinu. A v osmé etapě mu zase nahráli do GPS trasu pro motorkáře a kvůli tomu také několik minut ztratil. Přestože 53letého Josefa Macháčka letošní Dakar bavil, jak sám řekl v rozhovoru s naším reportérem Janem Říhou, je to jeho poslední účast za řídítky čtyřkolky.

Auta

Na startu poslední třinácté rychlostní zkoušky bylo jasné, že pokud se nestane něco neočekávaného, stupně vítězů zůstanou v držení týmu Volkswagen Motorsport a závodních speciálů Race Touareg 3. První BMW X3 týmu X-Raid pilotované Stephanem Peterhanselem totiž ztrácelo na čtvrtém místě přibližně 20 minut. A nic neočekávaného se také nestalo. Vítězem kategorie automobilů se tedy stal Katařan Nasser Al-Attiyah s téměř 50 minutovým náskokem na jihoafrického pilota a vítěze ročníku 2009 Giniela De Villierse. Letošní vítězství na rallye Dakar je Katařanovo první, když mu v minulém ročníku uteklo o pouhé dvě minuty.

Bronzovou medaili si odnese zkušený rallyový jezdec Carlos Sainz (1:20:38). Čtvrté a páté místo obsadily bavoráky týmu X-Raid  čtvrtý pilotovaný Peterhanselem (1:43:48) a pátý Polákem Holowczycem (4:11:21). Peterhansel získal bramborovou medaili už podruhé v řadě a nenese to zrovna lehce.

Posádka MikulaNovák u své Toyoty Landcruiser 120 už po vypadnutí ze závodu.jpg - Foto: Jan Říha

Posádka MikulaNovák u své Toyoty Landcruiser 120 už po vypadnutí ze závodu.jpgFoto: Jan Říha

Všechny tři české posádky přihlášené na 33. ročník rallye Dakar bohužel museli ze závodu odstoupit. Zdeněk Sládek s navigátorem Mílou Janáčkem ukončili svůj sen o absolvování nejtěžší pouštní rallye světa už ve druhé etapě, kdy se svým Hummerem H3 EVO narazili do skály. Šestou náročnou etapu těsně před dnem volna nezvládla další česká posádka Michael Honda  Jan Tománek ve svém Mitsubishi Pajero GLX. Dvojice Peter Mikula a Ivan Novák v Toyotě Landcruiser 120 se držela v závodě do osmé etapy, kdy ji vyřadili ze hry technické problémy s elektroinstalací.

Kamióny

Stejně jako byla kategorie aut teoreticky rozhodnuta už na startu poslední rychlostní zkoušky, stejně to vypadalo i v případě kamiónů. Ruský tým Kamaz však mohl slavit už s předstihem, protože jeho piloti byly na prvních třech místech už po deváté etapě, kdy byl Aleš Loprais diskvalifikován ze závodu kvůli neprojetí několika kontrolních bodů. A první čtyři místa patřila pilotům týmu Kamaz po jedenácté etapě. Tomu se opravdu těžko konkuruje.

Vladimir Chagin a jeho kamión značky Kamaz - Foto:  Motožurnál

Vladimir Chagin a jeho kamión značky KamazFoto: Motožurnál

Šampiónem v kategorii kamiónů se nestal nikdo jiný než Vladimir Chagin, který skončil s pohodovým půlhodinovým náskokem před svým týmovým kolegou Firdausem Kabirovem. Třetí skončil mladý pilot Eduard Nikolaev (3:20:17). Čtvrtý byl další Rus Ilgizar Mardeev a pátý Nizozemec Franz Echter za volantem Manu TGS, prvním kamiónem jiné značky než Kamaz.

Poslední český kamión značky Liaz zvládl i posledních 826 kilometrů letošního ročníku rallye Dakar, který měřil přes 9,5 tisíc kilometrů. Posádka VildmanFajtlBervic obsadila 27. pozici a celkově dovezla svoji liazku na pěkném 14. místě z 38 kamiónů v cíli.

Tatra Martina Kolomého v bivaku v Jujuy - Foto: Jan Říha

Tatra Martina Kolomého v bivaku v JujuyFoto: Jan Říha

Z celkových pěti kamiónů značky Tatra nedojel do cíle ani jeden. Kromě už zmíněné penalizace posádky LopraisKalinaHoláň ztratila šanci bojovat o dobrá umístění tatra brazilsko-české posádky De AzevedoMartinecJusto, která v šesté etapě poškodila svůj kamión v náročných písečných dunách. Třetí etapa se stala smolnou pro tatrovku Martina Kolomého, když mezi 30. a 40. kilometrem rychlostní zkoušky havarovala. Martin Kolomý a Jaroslav Lamač museli být kvůli vážným zraněním dokonce převezeni vrtulníkem do nemocnice.

Marek Spáčil společně s šampiónem v poháru evropských tahačů Davidem Vršeckým a Janem Vodrhánekem, poslední tatra pod českými vlajkami, skončil ve druhé etapě mezi městy Córdoba a San Miguel de Tucuman kvůli zaseknutému plynovému pedálu a následné havárii ve vysoké rychlosti.

Z původních dvanácti českých posádek  2 motorek, 2 čtyřkolek, 3 aut a 5 kamiónů, se tedy do cíle v Buenos Aires podívaly pouze tři, což je na jednu stranu jistě velká škoda, ale na tu druhou velký úspěch pro české borce. Rallye Dakar prostě opět ukázala, že nedá nic zadarmo&

Ondřej Jánoška