První africká etapa Nador - Er Rachidia

Hodnocení uživatelů: / 5
NejhoršíNejlepší 
Image3. etapa nás zavedla do Maroka - absolvovali jsme 649 kilometrů z Nadoru do Er Rachidie (z toho 252 kilometrů rychlostní zkouška) především po kamenitých površích. Organizátoři i itinerář předem upozorňovali na náročný kamenitý terén, místy velmi rozbitý po nedávných deštích a složitou navigaci. Etapa, do které startovaly kamiony jako poslední, začínala na úzkých horských stezkách, kde bylo třeba pečlivě volit stopu.

Velmi záhy jsme začali míjet první osobní automobily i kamiony, které zůstaly stát na více či méně přehledných místech. Pokud se účastník rallye dostane do nebezpečné situace, tak by měl aktivovat alarm na zařízení Sentinel, kterým jsou vybavena auta, kamiony i motocykly. Z pohledu bezpečnosti je to velmi užitečné zařízení. Sentinel se rovněž používá v okamžiku, kdy je třeba někoho předjet na nepřehledném místě. Předjížděný by měl potvrdit, že vidí toho kdo na něj houká. Tím se předjížděcí manévr stává přeci jen o něco bezpečnějším. Někteří závodníci toto zařízení používají lépe, jiní již o něco méně.

Poté, co jsme se dostali z hornaté části jsme se pohybovali na kamenité planině plné děr, výmolů, koryt a kamenů. Auta za sebou prášila i několik set metrů a vítr nebyl dost silný na to, aby prach rychle odvál. Jízda ze někým a následné předjíždění se tak stávaly velmi náročnou záležitostí. Někde nešlo předjíždět vůbec a pak bylo třeba jet i mnoho dlouhých minut za prášícím vozem. Ke konci etapy jsme projížděli napříč i skrz koryto řeky. V této fázi bylo třeba dávat ještě větší pozor, protože všudypřítomný prach v kombinaci se zapadajícím sluncem přímo proti nám velmi ztěžoval výhled. Nakonec jsme i v provedení 4x3 úspěšně dorazili do cíle na 20.místě, poté co jsme během etapy předjeli téměř padesátku kamionů. Auto bylo poměrně těžko ovladatelné, čemuž bylo třeba přizpůsobit styl jízdy. Několik kilometrů před cílem se kolem nás například přehnal rychle jedoucí Ginaf, abychom jej vzápětí viděli v nepřirozené poloze v korytě řeky. Místo bylo tak úzké, že jsme museli chvíli stát, než se poškozený kamion vydrápal z koryta a zastavil mimo stopu.

Image

Po příjezdu do bivaku jsme začali pracovat na výměně kloubového hřídele pravého předního kola. Tomáš Tomeček s Petrem Vodákem odjeli rovnat pravou poloosu, což se s pomocí ochotného bagristy poblíž jedné benzínové pumpy do jisté míry podařilo. Podařilo se to dokonce tak dobře, že jsme dokázali dostat dovnitř nový kloubový hřídel. Tím získáváme zpět pohon všech čtyř kol i centrální dohušťování. Doufáme, že si hřídel najde svou cestu a že vydrží alespoň to, co my. Dnešní etapa z Er Rachidie do Quarzazate již slibuje duny, se kterými bychom bez plnohodnotného předního pohonu mohli mít problémy.

S Andrém de Azevedem jsme se zastavili na ředitelství závodu zjistit, proč Gerard de Rooy startoval do třetí etapy (druhé pro kamiony) z jedenáctého místa, namísto sedmé desítky. Technický delegát odpovědný za kamiony nám vysvětlit, že de Rooy sepsal žádost, ve které vysvětlil že je to z důvodů bezpečnosti. Pořadatelé poté rozhodli, že to tak má být. Pravidla něco takového umožňují, žádost si může teoreticky podat každý, otázkou je komu pořadatelé vyhoví. Přesnou citaci raději publikovat nebudu.

Na ředitelství závodu jsme se dozvěděli i podrobnosti týkající se pětihodinové penalizace, kterou jsme obdrželi za první etapu. Vzhledem k tomu, že se nám nepodařilo dokončit rychlostní zkoušku ve stanoveném čase tří hodin (ve skutečnosti jsme jí jeli asi o devatenáct minut déle), tak nám byl započítám maximální čas (tři hodiny) a penalizace 5 hodin. Za obdobný "prohřešek" na území Afriky je penalizace v podobě jedné hodiny. Stejný trest jako my dostal například můj dětský idol Ari Vatanem a prý rozhodně nebyl nadšený. Oprava a následné problémy nás tak stály mnohem více, než jsme si zpočátku mysleli. Každopádně mám důvod se na místo činu vrátit během dovolené, protože prostě musím vědět na co jsme najeli. V tomto okamžiku však není zas tak důležité co bylo. Máme před sebou další etapu a díváme se před sebe.

Posádka Andrého de Azeveda měla v průběhu etapy z Nadoru do Er Rachidie defekt. Z píchlého kola odpadlo zajišťovací péro (zničené) a prstenec, obojí však našel Míra Martinec po upozornění projíždějícího Martina Macíka zhruba o sto metrů zpět. Oprava defektu zabrala vzhledem k nepříznivému terénu dlouhých a cenných dvacet pět minut.

V Er Rachidii je půl páté, startují motocykly, některé týmy ještě svařují a pomalu začínají startovat letadla a vrtulníky. Sedím prokřehlý ve stanu a dokončuji zprávu. koukám že už je skoro o dvě hodiny více. Usnul jsem s notebookem na klíně a probudila mne až šílená zima. Přeci jen, nejsem zvyklý trávit teploty okolo nuly nalehko ve stanu. Kolotoč jménem Rallye Dakar dnes čeká čtvrtá etapa a já doufám, že se přihlásím z bivaku v Quarzazate. Na briefingu pořadatelé varovali před bahnem a své by si měli užít i kamiony. Na některých místech se máme vyhnout cestě značené v itineráři, abychom nezapadli. Kontrolními body ale samozřejmě projet musíme.

Ladislav Lála, www.lrt.cz
foto: Ladislav Lála,www.lrt.cz

Světlo modeluje

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004)

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005)

(Všechny články v kategorii Euromilhões-Dakar 2006)

(Videa z Telefonica - Dakar 2003)

Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je obchodní dům Hocker.cz

Kuchyňské dozy

Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení