Aleš Loprais dokončuje 2. etapu

Image Aleš Loprais zaznamenal na trati 2. etapy den plný zvratů, od skvělého tempa na úrovni úzké špičky přes beznaděj při poruše spojky až po štěstí v podobě dokončeného speciálu. Měla to být další speciálka, v níž byl Aleš odhodlán útočit na vedení etapě. Místo toho se stala bojem o bytí a nebytí v soutěži.

Druhá etapa ze Santa Rosy do Puerto Madryn byla pořadateli označována jako relativně jednoduchá, speciálka měřila pouhých 253 kilometrů, po níž následoval vražedný, monotónní a nekonečný spojovací přesun do cílového Puerto Madryn, jehož si ve více než 40stupňové spalující výhni užili zejména motorkáři a jezdci na čtyřkolkách. Zvěsti o snadnosti etapy vzaly rychle za své. Rychlé pasáže se v ní střídaly s úseky plnými hlubokého jemného písku typu feš-feš, do nějž zapadala osobní auta a postupně zatarasila trasu, kamionům startujícím za nimi způsobila velká zpoždění.

Ještě ve dvou třetinách trasy udávala tempo kamionů čtveřice de Rooy, Kabirov, Van Vliet a Loprais, která uháněla ve zběsilém tempu ve vzájemném rozestupu cca 1 minuty. Čagin a Mardějev jeli až za nimi, de Azevedo ztrácel už zde přibližně půlhodinu. Na 200. kilometru, když už pominuly nejtěžší pasáže, se Alešova Tatra zastavila s poruchou spojky a nepojízdná zůstala stát vedle trati. "Veliká škoda, auto jelo senzačně, Van Vlieta jsme prakticky dojeli a aktuálně jsme v etapě byli na druhém místě," řekl Aleš Loprais.

Následovaly taktické šachy, z nichž nevedlo mnoho pozitivních východisek. Od cíle etapy nebylo možné k porouchanému vozidlu dojet, navíc na posledních 50 kilometrech ležela v cestě další sekce velmi těžkým pískem. Dojet k vozu po trase doprovodným autem bylo jednak nemyslitelné, neboť všechny přístupové cesty ke trati hlídala policie, a jednak by to znamenalo okamžitou diskvalifikaci. Bylo evidentní, že Alešovi může pomoci pouze jiný soutěžící na trati a v případě takto vážné závady pouze odtažením.

Pořadatelé mezitím odklonili většinu soutěžících jinam, neboť došlo k dalšímu ucpání trati osobními auty, takže ti, kdo přicházeli v úvahu pro případnou pomoc, nebyli vůbec v dosahu. Poslední naděje svitla s projíždějící posádkou kamionu MAN Roberta Randýska, který jede rychlý doprovod týmu Offroadsport.cz Miroslava Zapletala. Randýsek zapojil Tatru na lano a dotáhl ji až do cíle speciálu, protáhl ji i těžkými závěrečnými písky.

Loprais Tatra Team znovu děkuje týmu Offroadsport.cz za nezištnou a profesionální pomoc, bez níž by nebylo možné v dakarské rallye pokračovat.

V cíli speciálky už čekala na Aleše doprovodná šestikolka Babča Leoše Lopraise, která vůz odtáhla za 9 hodin na laně do bivaku, kde zbytek týmu mezitím naplánoval opravu.

Alešova ztráta v etapě činila 3:21:25 hodiny a znamená propad na celkovou 46. příčku. Co je však podstatné, Tatra se dostala do bivaku a oprava může proběhnout. I relativně krátká speciálka znamenala poměrně velké ztráty pro řadu favoritů a klíčové etapy přijdou na řadu v závěru první poloviny a v celé druhé polovině rallye.

Je jedna hodina po půlnoci race time, celý bivak je na nohou, oprava začíná. O dalším vývoji budete informování.

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team