Truck Trial World Cup Mohelnice 2008

Hodnocení uživatelů: / 12
NejhoršíNejlepší 

Image Sípající a kouřící mnohatunové kolosy o dvou a více nápravách balancující želví rychlostí na hranici fyzikálních zákonů, řev silných motorů, více než deset tisíc nadšených diváků potících se na horkém slunci, takový byl nultý roční světového poháru truck trialu v Mohelnickém lomu o předposledním květnovém víkendu.

Extrem Truck Trial je nejnáročnější terénní disciplínou soutěží nákladních vozů. Jde o podívanou plnou karambolů při kterých se těžké kolosy otáčejí podvozky k nebi. Několik tratí plných neuvěřitelných překážek včetně vodních příkopů a neskutečně prudkých blátivých svahů pod ostřížím dohledem zkušených rozhodčích bylo výzvou nejen pro řidiče trucků, ale i pro rozrůstající se kategorii offroadů, soutěžících zde podle stejných pravidel jako kamióny.

Deset tisíc diváků do Mohelnice přilákaly rovněž tradiční doprovodné programy: závody rádiem řízených modelů trucků, vyhlídkové lety nad areálem závodiště v helikoptéře, dětské nafukovací skluzavky, kapela a ohňostroj. V doprovodném programu představil Miroslav Zapletal z Offroadsportu Dřevohostice svůj nádherný kamion Man, připravený na červnovou dálkovou rallye z Petrohradu do Pekingu. Proběhla i autogramiáda populární encyklopedie 30 let Rallye Dakar - Dobrodružství s cejchem smrti, autorů Jaroslava Jindry a Jana Říhy.

Image

Letošní ročník byl díky nepřízni počasí v posledních dnech a s tím vzniklé šeptandě o zrušení soutěže poněkud chudší na účast v kategorii kamionů. Navíc na poslední chvíli z podpory soutěže odstoupil generální sponzor ČSAD Logistik, který se rozhodl uspořádat, jak už to u nás bývá zvykem, svůj vlastní trucpodnik. Přesto se však pořadatelům podařilo postavit kvalitní tratě a uspořádat soutěž, která je nadějí pro vznikající světový pohár.

Pouze první dvě posádky ze zahraničí si letos do Mohelnice přijely se svými trucky zasoutěžit, jedna ze Slovenska se svým elegantním Mouchoděm a jedna z německého Lipska s naleštěným a nachromovaným Manem 8x8. Ostatní zahraniční návštěvníci si přijeli prozatím jen prohlédnout trať a podmínky. Němci si za svého osmikolového krasavce odvezli cenu za nejkrásnější kamion, ale na trati v královské disciplíně čtyřnápravových vozů přeci jen kralovaly tatrovky.

Německý Man přijel s obutím vhodným spíše na silnici, a tak měl v prudkých svazích značné problémy. Od pneumatik se kouřilo, vzduchem se nesl pach spálené gumy, Man se zarputile prohrabal až na skálu, ale za davového řevu "Tatra, Tatra" se nedostal ani do poloviny svahu. Přesto si však německá posádka domů odvezla pěkné druhé místo v kategorii osmikolek. Ovšem vzhledem k účasti pouhých třech vozů v kategorii S5 škarohlídi tvrdí, že Němci skončili předposlední. Rozhodně jim však z evidentních vlastností domácích tatrovek bylo evidentně hořko.

S nepořízenou se domů vrátila i posádka Avie 31D Bohumíra Čápa a Radovana Švandy z Přelouče, čerstvých nositelů titulu Mistr Evropy v truck - trialu. Na mohelnické trati se objevilo i několik "svařáků", prototypů připomínajících křížence traktorů s futuristickými monstry. Diváci byli na hliněné trati s několika hlubokými brody svědky zajímavých karambolů. Pavel Vrbický svou šestikolovou Tatru obrátil na střechu hned dvakrát, shodou okolností na stejném místě jako loni. Možná by si tak od pořadatele mohl vysloužit startovní číslo 69, které je stejně čitelné i vzhůru nohama.

Lžíce pořadatelského bagru zasahovala při vyprošťování během dvou dnů několikrát, posádky převrácených kolosů za bouřlivého potlesku davů vylézaly z kabin jako z ponorky malým bočním okénkem. Někdo se usmíval a klaněl, jinému tekly nervy. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění a nepatrné šrámy na karosérii srovnaly zručné ruce pilota kladivem.

Přes nečekané obtíže s generálním sponzorem se akce vydařila na výtečnou a už dnes se můžeme těšit na bohatou zahraniční účast v příštím prvním ročníku světového poháru. Tradice truck trialových závodů v Mohelnici pod taktovkou Zuzany Boučkové udělala z této disciplíny nejnavštěvovanější podnik mezi soutěžemi nákladních vozů v Čecké republice. A to se počítá.

Kategorie
Vozidla sériová a sériovým blízká:
S1 - rozchod 1550 až 1750 mm, rozvor 2300 až 3400 mm (pokud je rozchod menší, musí mít vozidlo nejméně tři osy)
S2 - rozchod od 1751 mm výše, rozvor 2800 až 3799 mm
S3 - rozchod od 1751 mm výše, rozvor 3800 až 4799 mm
S4 - rozchod od 1751 mm výše, rozvor od 4800 mm výše
S5 - rozchod od 1751 mm výše , rozvor od 4800 mm výše se 4 a více osami

Prototypy:
P1 - rozchod nejméně 1550 mm, rozvor 2300 až 3799 mm (pokud je rozchod menší, musí mít vozidlo nejméně tři osy)
P2 - rozchod nejméně 1550 mm, rozvor od 3800 mm výše
P3 - rozchod kol minimálně 1550 a rozvor kol od 3 800 mm,vozidla podstatně se svým vzhledem lišící od nákladních automobilů (např.pracovní stroje)

Vozidla Off Road:
O1 - vozidla skupiny O, S, M, rozvor do 2299 mm
O2 - vozidla skupiny O, S, M, rozvor od 2300 mm
O3 - vozidla skupiny PM, P

Jaroslav Jindra