Ať se Dakar do Afriky nevrací, vzkázal Aleš Loprais

Image Skvělé výkony, etapová vítězství, ale v konečném pořadí dakarské rallye kamion Tatra opět chyběl. Nevydržela technika. "Není si co vyčítat, testovali jsme na maximum a problémy s turbem jsme nikdy neměli," říká Aleš Loprais. V pátek odpovídal na dotazy čtenářů iDNES.cz.

Kromě pravidelných simulací Dakaru ve vojenském prostoru poblíž slovenské Senice závodí tým Loprais každým rokem na ruské Rallye Hedvábné stezky. A nikdy kamion nešetří. Před Dakarem si musí projít všemi extrémy. Jsou ale situace, které se vyzkoušet nedají.

"Vysoké teploty v poušti Atacama a nadmořské výšky nad čtyři tisíce metrů v Andách nikde nasimulovat nemůžeme. To je vždy výlet do neznáma a někdy to nevyjde," vysvětluje úspěšný závodník.

Závada turbodmychadla přišla v ten nejméně vhodný okamžik. Na začátku dlouhé a těžké pouštní etapy. S třicetiprocentním výkonem nebylo možné vyjet prudké kopce s ostrými pískovými hranami na vrcholech. Náhradní turbodmychadlo přitom čekalo v bivaku.

"Uvažujeme, že příště budeme turbo měnit preventivně v průběhu závodu. Ale uvidíme. Bohužel v autě ani menší díly, jako je třeba převodovka, vozit nemůžeme. Pokud chceme bojovat na předních místech, kamion musí být co možná nejlehčí," vysvětluje nejmladší ze závodního klanu Lopraisů.

Řešením by byla také tzv. ostrá asistence. Druhý závodní vůz, který by jistil Tatru přímo na trati a vezl by náhradní díly, stejně jako další tři lidi, kteří by v případě potřeby přidali ruku k dílu.

"Pokud by se něco podobného stalo Čaginovi, okamžitě by u něj zastavily dva kamiony a problém by společně vyřešili. O rychlé asistenci uvažujeme, ale je to dvanáct milionů, tedy téměř polovina našeho rozpočtu, navíc. Muselo by se nám povést pár obchodů. Doba není jednoduchá."

Lopraisovi si hradí téměř sedmdesát procent nákladů ze své kapsy. Zbytek pokryjí četní sponzoři a partneři, jejichž jména lze nalézt přímo na závodním kamionu. Stačil by jeden silný strategický partner a šance na úspěch by byly zase o něco větší.

Poté by byla šance porazit ruského vládce Dakaru posledních let. I když je jasné, že v absolutních hodnotách výkonu bude ruská tovární mašinerie s podporou premiéra Putina vždy o krok napřed. "Na rovinkách nám ujíždějí, ale my to doháníme srdcem v zatáčkách," zabásnil si Loprais. "Letos jsme byli schopni předjíždět pravidelně Kabirova a Čagin byl po našich vítězstvích hodně nervózní. Nahnali jsme jim strach."

Ale vztahy s největším soupeřem jsou dobré. "Klidně nás k sobě pozvou a o všem se s námi baví. Dobře si uvědomují, že nás potřebují. Jejich dominance je tak velká, že musí mít někoho, kdo se jim alespoň částečně vyrovná. Jinak by soutěž kamionů byla jedna obrovská nuda," předpokládá Loprais, který v Jižní Americe oslavil jedenatřicáté narozeniny.

Lopraise nyní čekají další přípravy a přestavba vozu na další dakarskou rallye. Jakmile se přibližně za měsíc dostane kamion zpátky domů, začne nová sezona. "Po technické stránce jsem nyní s autem spokojen. Řídí se naprosto úžasně, jen bychom potřebovali něco udělat se čtyřicet let starou převodovkou Tatra, při řazení ruka hodně trpí," vysvětluje. "Začneme testy nového turbodmychadla a vše bude směřovat k podzimní Silk Way Rallye, kde proběhne ostrá zkouška."

sport.idnes