Pouštní kolečko v Tenadi - LRT

Image Probudili jsme se do studeného rána, devět stupňů nad nulou a mlha. Toto počasí byla velice brzy vystřídány dvaatřicetistupňovým vedrem a intenzivním sluncem. Dnešní etapa představovala dvousetkilometrové kolečko v okolí bivaku a měla být víceméně celá písečná a dunová – jiné prostředí v okolí není.

Závodníci odstartovali před devátou hodinou ranní a první z nich se začali objevovat po poledni. Začali jsme s kamerou a foťákem v ruce vyhlížet Tomášovu Tatru, ale ačkoli startovala jako páté auto v pořadí, stále se neobjevovala. Nakonec jsme se ale přece jen dočkali. A jak se dalo tušit, závod se neobešel bez problémů.

Přitom k nim měl být duch pouště milosrdný – několik minut drahocenného závodního času věnovali pomoci jednomu z VW vozů, kterého potkal nepěkný osud v podobě převrácení na kabinu. Vrácení závodního speciálu zpět na kola je naštěstí pro kamión hračka.

Bohužel v dalším průběhu závodu se na Tatře poškodila část palivového vedení a Tomáš začal pozorovat klesající hladinu palivové nádrže – auto ztrácelo naftu. Tlak na závodníky byl veliký – podaří se jim dojet do cíle?

Této situaci nepomáhala také komplikovaná navigace – orientace v dunách je složitá a stačí nepatrná chybička a jezdci se snadno dostanou mimo trasu. A to se stalo i Vojtovi s Tomášem.

Když se jim podařilo vrátit se na správnou trasu, ukazatel paliva se nebezpečně přibližoval nule. Na správnou trasu se vrátili někde mezi posledním checkpointem a cílem. Co teď? Jet vpravo směrem do checkpointu a riskovat, že zůstanou bez paliva uprostřed pouště? Anebo zvolit levou cestu přímo k cíli a riskovat tak dvouhodinovou penalizaci?

Po zvážení situace se jako rozumnější řešení ukázalo dojet do cíle s penalizací, než nedojet vůbec. Zklamání bylo veliké – pracně získaný náskok z předchozích etap se zdál nadobro ztracen. Jaké však bylo překvapení při pohledu na výsledkovou listinu – problematický checkpoint netrefili téměř všichni soupeři, takže po přičtení dvouhodinových penalizací se na celkovém pořadí nic nemění. Mezitím mechanici uvedli Tatru do pořádku a Tomáš s Vojtou odjeli do Nuakchottu znovu natankovat.

Vše je tedy připraveno na další den a předposlední etapu – závodníky čeká opět 200km pouštního terénu a pak přejezd do senegalského Kebemeru. A odtamtud je to už do Dakaru, co by kamenem dohodil.

Jan Husák, LRT