TATRA 815-2Z0R45 VK – nadějný nováček?

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 

Image Proti dříve popisovanému Kamazu se letos poprvé na startu Dakaru postavily i dva zcela nové speciály TATRA Czech Dakar Teamu, za volanty s Markem Spáčilem a Martinem Kolomým.TATRA 815 4x4 Czech Dakar Teamu je posledním vývojovým stupněm dakarských speciálů z Kopřivnice (byť byly oba vozy stavěny mimo vlastní továrnu v dílnách CDT v Olomouci).

Jejich konstrukce se zaměřila zejména na redukci hmotnosti a její rozložení, zlepšené pérování a řízení. Podvozek je klasické „tatrovácké“ koncepce s centrální nosnou troubou a nápravami s výkyvnými polonápravami. V kombinaci se svařovaným žebřinovým rámem je tak vytvořena zcela unikátní tuhá konstrukce, jež zajišťuje bezkonkurenční jízdní vlastnosti zejména v těžkém terénu. Ne nepodstatnou výhodou této koncepce je rovněž nízko položené těžiště celého vozidla.

Obě nápravy mají odpružení vzduchovými vaky, jež jsou svými horními víky opřeny o rám vozidla – provedenými úpravami byla zajištěna dostatečná „měkkost“ zajišťující plavnost a přesné kopírování nerovností. Pérování je doplněno dvojicí tlumičů Reiger na každé polonápravě – tlumiče jsou shodné konfigurace jako pro Kamazy, ale jsou přizpůsobené pro Tatru.

Přímo v podvozku, resp. v nosné rouře je montována dvoustupňová sestupná převodovka TATRA, na níž je letmo montována desetistupňová převodovka TATRA s manuálním řazením. Jedná se (stejně jako u náprav a diferenciálů) o standardní sériové díly z produkce kopřivnické automobilky.

Do vozidel CDT byl pro letošní Dakar zamontován motor Deutz 2015. Jedná se o vidlicový osmiválcový vznětový motor o objemu 16, 5 litru, který má čtyřventilovou hlavu válců a je osazen pouze jedním turbodmychadlem. Jeho výkon je 800 koní a kroutící moment činí 3250 Nm. Problémem je průběh kroutícího momentu hlavně v nižších otáčkách, díky čemuž vozidlo značné ztrácí zejména na výjezdech ze zatáček.

Ve spolupráci s firmou Starkar byla pro nové Tatrovky vyvinuta zcela nová disková kola z lehkých slitin. Použité pneumatiky o rozměru 14.00 R20 jsou buď značky Michelin XZL (Spáčil) nebo Pirelli Pista (Kolomý). Bubnové brzdy jsou kompletně převzaty ze sériové produkce TATRA, obložení bylo dodáno firmou Ferodo.

Standardní krátká kabina TATRA Terrno1 je doplněna o ochranný rám a závodní výbavu, díky CDT byly tvary kabiny oživeny různými vnějšími díly z karbonu (nárazník, blatníky, clona atd.). Z karbonu jsou rovněž vyrobeny povrchové panely nástavby, jejíž rám je tvořen hliníkovými profily). Základní rozměry jsou 5900 x 2500 x 3100 (délka x šířka x výška) při rozvoru 4090 mm. Hmotnost vozidla připraveného na závod osciluje kolem hranice 9000 kg.

Zajímavost 1: po loňské havárii byl vůz Tomáše Tomečka přestavěn na stejné provedení podvozku jako vozy CDT – rozdíl je v použitých tlumičích, motoru, nástavbě a ostatních drobných vnějších dílech vozidla.

Zajímavost 2: do roku 2004 byla TATRA jediným výrobce, jež používal nezávislého zavěšení kol. Od této doby se na Dakaru objevily závodní kamiony Ginaf X2222, které využívají lichoběžníkových náprav Timoney s kotoučovými brzdami. Letos se projekt dočkal poprvé výrazného úspěchu, když Van Vliet dorazil do Buenos Aires na třetí pozici za dvojicí neporazitelných Kamazů. Jedná se o zajímavou konstrukci, jež však trpí velkou hmotností (11 tun) a velkou výškou (několikrát se vozy v dunách převrátily). Nicméně výkonný motor Caterpillar a řidičské umění Van Vlieta vedlo letos k úspěchu – prvnímu výraznému po 20-ti letech účinkování Ginafu na Dakaru.

Radek Smolka, Czech Dakar Team

Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Karnevalové kostýmy a masky