Etapa 2: Tisková zpráva - Motocykly a čtyřkolky

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Piloti Czech Dakar Teamu, v kategoriích motocykly a čtyřkolky, dojeli do cíle dnešní etapy, z Cordoby do La Rioja v pořádku. Martin Macek zajel dnes 29. pozici se ztrátou 23:21min na vítěze etapy Davida Fretigneho, který jede na stejném motocyklu Yamaha F450 v rallye úpravě s komponenty Meca Systems.

Martin, stejně jako týmový kolega Jan Veselý, používá ovšem řadu upravených dílů od českých dodavatelů – kompletní karbonové části, výfuk a rozety. Mají také odlišné tlumiče. Hlavním rozdílem je ale přibližně 30kg váhový rozdíl jezdců, kteří se mimochodem dobře znají a nepovažují se za konkurenty. Martin je tedy stále vedoucím českým motorkářem v celkovém žebříčku soutěže – aktuálně je na 25. místě se ztrátou 35 minut na vedoucího jezdce a včerejšího etapového vítěze Davida Casteu. Na předních místech kategorie figurují motocykly kubatury 450ccm.

Dakar2010

Zmíněný Jan Veselý dojel dnes na 64. místě, když startoval z 93. pozice. Díky penalizaci za překročení rychlosti na měřených úsecích včerejší spojovací etapy, ovšem celkově skončil na stejném místě, kde dnes začínal – tedy 93. místo. Týmový kolega Roman Krejčí zajel dnes etapu na 89. místě, což ho posunulo na celkové 108. místo. To je ale zlepšení, protože dnes kvůli včerejšímu vlivu překročení rychlosti startoval ze 138. místa. Penalizaci se nevyhnul ani Martin Macek, naštěstí nabral jen jednu minutu, která je ale v nabité tabulce znát a bez ní by mohl končit na hranici první dvacítky. Stále jde ale o druhý den čtrnáctidenního závodu, takže minuty nyní nejsou až tak rozhodující. Mnohem důležitější je neudělat fatální chybu v těchto etapách a nerozbít stroj nebo si nepřivodit zranění, jako se to Martinovi stalo vloni.

Dakar2010

Olin Bražina skončil dnes mezi čtyřkolkami na 14. místě se ztrátou 24 minut a 31 sekund na vedoucího jezdce Deltrieu, který jede také na Polarisu. Oldřich Bražina ovšem má od Polarisu jen podvozek a používá motor BMW a jeho stroj je speciál, který obdivovali už techničtí komisaři na přejímkách. Celkově se čtyřkolkář týmu Czech Dakar Team drží na desátém místě s necelými 27 minutami ztráty na vedoucího Gonzalese na Yamaze.

Trať dnešního závodu vedla kamenitým terénem a nebyla vůbec typicky „dakarská“. Jezdcům rozhodně nepomáhalo ani počasí, vydatný déšť od startu do první tankovačky, hustá mlha a mokrá trať znamenaly nebezpečné situace. Martin Macek po dojezdu do cíle vyjádřil mírné zklamání, protože podle jeho slov „přijel s jinými ambicemi“ ale myslí si, že teprve zítra „začneme válčit“. Na dnešní trati měl pád, motocykl přehodil přes kamennou zídku a ulomil přední blatník, ale nic vážnějšího se nestalo. Povrch byl kluzký s kamenitým podkladem a podle jeho slov byla i chyba, že na tu dnešní etapu nevyměnil pneumatiky za nové. Motorky prý nevypadají jako po dakarské etapě ale po nějakém motokrosu u nich ve Smržovce. Po pádu jel pochopitelně trochu opatrně a ubral plyn, což je takticky v pořádku – Dakar je teprve na začátku, a kdyby někde urazil přístroje v kokpitu nebo vážněji poškodil stroj, ztrátu by nemusel dohnat. Jel dnes na pomalejším převodu a bylo to prý v pořádku. Fretigne naopak měnil převod do rychla a před startem mu říkal, že pojede naplno. Zdravotně je i po pádu v pořádku, maličko cítí záda, ale není to nic vážného a zítra bude opět závodit ze všech sil. Cítí, že se blíží poušť a že závod opravdu začne až za pár dnů.

Tomáš Kocanda pro Czech Dakar Team