Z Austrálie do Argentiny s Isuzu D-Max

Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 

Image Jedním z milých překvapení Dakaru 2009 byl výkon posádky číslo 362. Australská offroadová legenda Bruce Garland a jeho věrný navigátor Japonec Hiroaki „Harry“ Suzuki, sa za volantem Isuzu D-Max prokousali až na jedenástou příčku celkového hodnocení.

Znalí jihoamerických poměrů si teď dávají vyšší cíle: „Když jsme sa minulý rok nedostali do první desítky, tak jsme stále hodnocení jako amatérska posádka. Tentokrát chceme být najlepší amatérskou posádkou v první desítce. Vysoko v první desítce,“ upřesňuje základní ideu Bruce Garland a dodáva: „Dalším cílem je porazit našeho starého přítele Alfieho Coxa z Jižní Afriky – Austrália prostě musí Jižní Afriku v něčem porazit.“

Vozidlo Isuzu D-Max startující v třídě T1.2 (upravené 4x4 vozidla se vznětovým motorem) je poháněné třílitrovým produkčním dieselem, samozřejme patřičně upraveným. Maximální točivý moment dosahuje hodnotu 600 Nm, což je o 66% víc než v sérii. Taktéž sa podařilo dosáhnout o 50% vyšší výkon než při civilním D-Maxu, jehož hranice je 180 kW.

Bruce Garland: „Jsme přesvědčení, že tento motor si s náročnými podmínkami, které nás čakají, poradí ješte líp a poskytne nám vyšší maximální rychlost. Taktéž jsme vylepšili pár dalších komponentů, aby si líp poradily s náročným terénem. Ten je omnoho drastičtějšíí než ten australský.“

Bruce Garland patří mezi stálice australské rally scény na které sa pohybuje už od roku 1975. Dakarská rally ho poznala v roce 1998. V japonském týmu, s ne velmi kvalitně připraveným Isuzu Vehicross předváděl divy. Od první etapy sa ujal vedení v třídě produkčních vozidel a nechával v hanbě za sebou i tovární Mitsubishi. I přes mnoholeté zkušenosti Garlanda s přípravou vozidel, si japonské vedení týmu nedalo poradit a jeho rady ignorovalo. Garland na to doplatil v náročné maratónské etapě zo Zouerat do El Mreit, když mu už po 100 kilometrech odešel přední diferenciál. S Dakarem sa Bruce Garland loučil bez trpkosti a rád, že mohl být jeho součístí. Zároveň si slíbil, že jestli sa něj vrátí, tak už nezopakuje stejné chyby a spoehne sa hlavně sám na sebe.

Kromě svého australsko-japonského Isuzu připravuje Bruce Garland v dílně v Sydney ješte jeden, tentokrát evropský D-Max. Stejně jako v tomto roce do něj usedne švédská dvojice Pelle Wallentheim, Olle Ohlsson. Úspěšný podnikatel Pelle Wallentheim sa na Cross Country vrhl na začátku druhého tisíciletí. Ale už po pár startech byla jeho soutěžní kariéra v ohrožení. V roce 2004 mu lékaři diagnostikovali mnohopočetný myelóm. Je to forma rakoviny krve, která začíná v kostní dřeni, narušuje její běžnou funkci a poškozuje kosti. Pesimistické prognózy lékařů překonal díky zázrakům moderní medicíny a pevné vůli. Tato zkušenost jen umocnila potřebu realizace jeho velkého snu – startovat na Dakaru.



Michal Kostka