Aleš Loprais dokončuje 2. etapu

Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Image Aleš Loprais zaznamenal na trati 2. etapy den plný zvratů, od skvělého tempa na úrovni úzké špičky přes beznaděj při poruše spojky až po štěstí v podobě dokončeného speciálu. Měla to být další speciálka, v níž byl Aleš odhodlán útočit na vedení etapě. Místo toho se stala bojem o bytí a nebytí v soutěži.

Druhá etapa ze Santa Rosy do Puerto Madryn byla pořadateli označována jako relativně jednoduchá, speciálka měřila pouhých 253 kilometrů, po níž následoval vražedný, monotónní a nekonečný spojovací přesun do cílového Puerto Madryn, jehož si ve více než 40stupňové spalující výhni užili zejména motorkáři a jezdci na čtyřkolkách. Zvěsti o snadnosti etapy vzaly rychle za své. Rychlé pasáže se v ní střídaly s úseky plnými hlubokého jemného písku typu feš-feš, do nějž zapadala osobní auta a postupně zatarasila trasu, kamionům startujícím za nimi způsobila velká zpoždění.

Ještě ve dvou třetinách trasy udávala tempo kamionů čtveřice de Rooy, Kabirov, Van Vliet a Loprais, která uháněla ve zběsilém tempu ve vzájemném rozestupu cca 1 minuty. Čagin a Mardějev jeli až za nimi, de Azevedo ztrácel už zde přibližně půlhodinu. Na 200. kilometru, když už pominuly nejtěžší pasáže, se Alešova Tatra zastavila s poruchou spojky a nepojízdná zůstala stát vedle trati. "Veliká škoda, auto jelo senzačně, Van Vlieta jsme prakticky dojeli a aktuálně jsme v etapě byli na druhém místě," řekl Aleš Loprais.

Následovaly taktické šachy, z nichž nevedlo mnoho pozitivních východisek. Od cíle etapy nebylo možné k porouchanému vozidlu dojet, navíc na posledních 50 kilometrech ležela v cestě další sekce velmi těžkým pískem. Dojet k vozu po trase doprovodným autem bylo jednak nemyslitelné, neboť všechny přístupové cesty ke trati hlídala policie, a jednak by to znamenalo okamžitou diskvalifikaci. Bylo evidentní, že Alešovi může pomoci pouze jiný soutěžící na trati a v případě takto vážné závady pouze odtažením.

Pořadatelé mezitím odklonili většinu soutěžících jinam, neboť došlo k dalšímu ucpání trati osobními auty, takže ti, kdo přicházeli v úvahu pro případnou pomoc, nebyli vůbec v dosahu. Poslední naděje svitla s projíždějící posádkou kamionu MAN Roberta Randýska, který jede rychlý doprovod týmu Offroadsport.cz Miroslava Zapletala. Randýsek zapojil Tatru na lano a dotáhl ji až do cíle speciálu, protáhl ji i těžkými závěrečnými písky.

Loprais Tatra Team znovu děkuje týmu Offroadsport.cz za nezištnou a profesionální pomoc, bez níž by nebylo možné v dakarské rallye pokračovat.

V cíli speciálky už čekala na Aleše doprovodná šestikolka Babča Leoše Lopraise, která vůz odtáhla za 9 hodin na laně do bivaku, kde zbytek týmu mezitím naplánoval opravu.

Alešova ztráta v etapě činila 3:21:25 hodiny a znamená propad na celkovou 46. příčku. Co je však podstatné, Tatra se dostala do bivaku a oprava může proběhnout. I relativně krátká speciálka znamenala poměrně velké ztráty pro řadu favoritů a klíčové etapy přijdou na řadu v závěru první poloviny a v celé druhé polovině rallye.

Je jedna hodina po půlnoci race time, celý bivak je na nohou, oprava začíná. O dalším vývoji budete informování.

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team