Loprais Tatra Team vyráží posílen na všech frontách

Hodnocení uživatelů: / 4
NejhoršíNejlepší 

Image Od bronzového úspěchu Aleše Lopraise, a tím i návratu značky Tatra na výsluní světových maratónů uplynuly už téměř dva roky. Zatímco v té době byl Aleš debutantem mezi dakarskými piloty, postupně dorostl v respektovaného příslušníka světové špičky, uznávaného mezi nejbližšími soupeři i odbornou veřejností.

V mezidobí získal Aleš třetí místo na Středoevropské rallye a vyhrál maďarskou baju, cíleně se však angažoval v systematickém vývoji svého závodního vozu a účastnil se i zákulisních jednání o budoucnosti celé kamionové kategorie.

Dakar 2009 je tedy završením dvouletých vývojových snah, anebo alespoň jejich dalším stupínkem. Závodní Tatra 815 4x4 zůstala v základu tím vozidlem, které tým připravil už na Dakar 2008, nicméně postupný vývoj všech komponent vozu jej posunul dál. Ať už šlo o nové nastavení tlumičů, průběh výkonu a točivého momentu, distribuce hmotnosti i celkové vnímání jízdních vlastností. "Auto je o třídu lepší než na začátku roku, jeho kvalitativní posun je skutečně markantní a projevuje se ve všech ohledech. I z toho důvodu jsme před Dakarem spíše optimističtí, neboť se nám podařilo identifikovat ty vlastnosti, kvůli kterým měli před námi soupeři dříve náskok. Právě na nich jsme nejvíce pracovali, a máme z toho velice dobrý pocit," rozjímá před závodem Aleš Loprais.

Změna nastala i v kabině závodního auta. Po dvou soutěžích, v nichž Aleše Lopraise navigoval Ladislav Lála, si ostrou závodní premiéru v roli navigátora odbude známý automobilový závodník Vojtěch Štajf. "Plnohodnotně se věnovat Dakaru znamená hodně času a cestování a není úplně lehké to skloubit s prací, rodinou a dalšími projekty, kterým se věnuji. Letos jsem navíc začal komentovat MS motocyklů pro Českou televizi, čemuž bych se rád věnoval i do budoucna. Nepovažuji se za závodníka, i když adrenalin spojený se závoděním je nepředstavitelný. Za možnost působit v týmu jsem nesmírně rád a všechny jsem si tu velice oblíbil. I proto oceňuji možnost pokračovat dál u týmu i u Dakaru jako novinář. Mým cílem je napsat o Dakaru knížku a dál přispět k popularizaci tohoto světového fenoménu," dodal Ladislav Lála.

Cesta Vojtěcha Štajfa k Aleši Lopraisovi vedla přes marketingové akce společných partnerů týmů obou závodníků. Štajf, původní profesí novinář a navigátor v klasických automobilových rally, tak poprvé přičichne ke světu velkých dálkových maratónů. "Pochopitelně mám ze závodu i z tak velkého auta náležitý respekt, ale něco jsem u rallye už zažil, ať už jako pilot nebo jako navigátor. Zkušenosti z obou postů považuji za svoje plus, dobrý řidič by měl být i schopným navigátorem. Pomůže to vzájemnému pochopení potřeb a komunikace mezi oběma klíčovými posty, tedy toho, co kdo od toho druhého očekává. Nikdy jsem nezávodil jen na dojetí, vždy jsem měl vysoké ambice a udělám maximum pro úspěch celé naší posádky," dodal.

Loprais Tatra Team vyráží na Dakar 2009 opět v konfiguraci jednoho závodního kamionu a dvou doprovodných. Mechanikem závodní Tatry zůstává Milan Holáň.

Vývojem prošlo i týmové zabezpečení. Osvědčená šestikolka "Babča", určená pro transport těžkých náhradních dílů, pochopitelně zůstává a povede ji dvoučlenná skupina mechaniků Leo Loprais (mladší syn Karla Lopraise) a Michal Ptáček. Dakarskou premiérou bude naopak debut nového doprovodného kamionu Tatra 815 4x4 s rozvorem dlouhým 4,5 metru a novou nástavbou z KOV Velim. Vůz, který bude řídit Ladislav Csekey s mechanikem Lubomírem Kýpetěm, poveze část nákladu náhradních dílů a bude obsahovat i spací kóje pro závodní posádku, neboť i možnost kvalitnějšího odpočinku a z toho vyplývající lepší fyzické kondice se v dlouhých soutěžích dakarského typu na výkonu posádky podepíše.

Tým i na Dakaru 2009 nasadí posádku novinářského vozu, řízeného, jak jinak, legendárním Karlem Lopraisem. V kabině stříbrného Nissanu Navara jej doplní už tradičně bratr Milan, který se bude věnovat vedení týmu, a také novinářská dvojice Jiří Vintr a Ladislav Lála. O písemné i obrazové zpravodajství z Jižní Ameriky by tedy tatrováčtí fanoušci nouzi mít neměli.

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team