Jak jsme "zachraňovali" Tatru / LRT

Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 
Celý článek Vážení „Tatrováci“. Byl jsem požádán, abych napsal pár řádků o nehodě Tomáše Tomečka z pohledu nás mechaniků, kteří jsme tam původně byli jako diváci. Jak již víte, nehoda se stala v druhé dakarské etapě přibližně na 45. kilometru. Spolu s Tomášem Fajmanem (týmový mechanik) a Vojtou Morávkem ml. jsme čekali na konci speciálky s foťákama a čekali na Toma a Andrého.

Fotogalerie DAKAR 2006

V tom čekání začal zvonit telefon, volal nám Vojta Morávek, že měli nehodu a auto leží na boku. V tu chvíli by se v nás krve nedořezal... Dostali jsme souřadnice GPS a přibližný popis místa, kde se Tatra nachází s prosbou, abychom se snažili přijet. Měli jsme v autě mapu celé speciálky a taky navigaci, takže jsme vyrazili. Když jsme přijeli na místo, mysleli jsme, že jsme v nějakém špatném snu. Tatra ležela na pravém boku v pravotočivé zatáčce v poměrně prudkém klesání. Cesta byla poměrně úzká, vlevo se zvedal svah a vpravo se svažovala rokle. Posádka byla v pořádku. Jelikož byla celá speciálka díky dalším několika nehodám převážně kamiónů zrušena, mohli jsme pomoci při opravě. Převlékli jsme se s Tomášem Fajmanem do montérek a začali společně s posádkou přemýšlet, jak a hlavně kde uvázat lano nutné k převrácení kamiónu zpět na kola. Nakonec jsme se rozhodli pro variantu, kdy kurta byla upevněna na ochranný rám uvnitř nástavby a byla provlečena přes střechu. Tím jsme měli maximální možnou páku. Teď už se jen čekalo na jeřáb, který po cestě bohužel zabloudil. Mezitím jsme se dozvěděli, že jeden menší jeřáb tam už byl – spíše odtahová služba bez vhodných prostředků k vyproštění takového kolosu, jakým je tatra. Jeřáb přijel po několika hodinách čekání, ale k naší smůle popředu. My jsme však potřebovali, aby nacouval, protože ve předu se nemohl „zapatkovat“. Tím jsme ztratili další drahocenné minuty. Když bylo lano konečně nasazené na jeřábu, zařadili jsme ještě uzávěrky a začali Tatru pomalu zvedat. Při zvedání se nám vyfoukly pneumatiky na pravé straně, protože byly podhuštěné (během jízdy v terénu se podhušťuje proto, aby byla lepší adheze). Jelikož jsme auto zvedali do protisvahu, museli jsme vypustit vaky pérování na levé straně, abychom vůz trochu vyrovnali. Poté jsme upevnili kurtu na přední úchyt a Tatru pomocí jeřábu posunuli více na rovnou plochu. Hned jsme sklopili kabinu a začali doplňovat vytečený olej. Poté nastartovali – Tatra chytla na první pokus, abychom měli vzduch na dohuštění pneumatik. Během foukání vzduchu jsme zjistili, že při tom nárazu nárazník prorazil dvě vzduchové trubky a docházelo k úniku vzduchu. Následovala rychlá oprava a začali jsme se věnovat pneumatikám. Díky jeřábu jsme nemuseli používat zvedací vaky, bylo by to velké zdržení. Tím jak auto leželo na pravé straně došlo k tomu, že dohušťovací ventily na kolech, respektive šroubení bylo ustřižené. Rychle jsme je vyměnili a začali dohušťovat pneumatiky. Mezitím se kontrolovaly a doplňovaly hladiny olejů v nápravách, opravovalo uchycení plachty a závěsy dveří na pravé straně od spolujezdce, aby šly otevřít. Během těchto oprav Vojta Morávek ml. telefonoval s Mírou Martincem, vysvětloval co se stalo, snažil se odložit odjezd trajektu, hledal další možné trajekty. Všichni členové týmu, kteří se nacházeli na místě nehody, fungovali jako hodinky. V tu chvíli vám je jedno jestli ležíte v blátě, ve vodě, jestli na vás teče olej, že vám teče krev... Všichni jsme věděli co máme dělat, o co jde, co je v sázce. Rozloučili jsme se s klukama a oni vyrazili směr přístav. Tomáš jel naplno, snažil se trajekt stihnout, ale ten bohužel odjel o dvacet minut dříve… To je jako by jste byli o pět vteřin čtvrtí. My „diváci“ jsme již byli v autě na cestě domů, když nám kluci z přístavu tu hroznou zprávu volali. V tu chvíli jsme nebyli schopni v cestě pokračovat, sny o letošním Dakaru se zhroutily … Dakar pro vás diváky a fanoušky začíná koncem prosince, ale pro nás začíná už nyní, kdy začneme auto rozebírat do šroubku, znovu skládat a testovat. Tak nám držte palce, my se budeme rvát dál, máme totiž na kapotě a v srdci nápis TATRA… S pozdravem Rostislav Filip, mechanik LRT

Naše aktivity jsou rozsáhlé...

(Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2003) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2004) (Všechny články v kategorii Telefonica-Dakar 2005) (Videa z Telefonica - Dakar 2003) Hlavním partnerem portálu Dakar.cz je internetový obchodní dům Hocker

Kuchyňské dózy On-Line...

Zahradní osvětlení|Benzínové zapalovače| Kuřácké potřeby|Ocelové šperky|Luxusní dárky|Zapalovače Zippo, Zippo online|Katnevalové masky a kostýmy|Svítidla Cucina VO|Svítidla a osvětlení online|Marathon Paříž-Dakar

Kuchyňská svítidla Cucina...

Zapalovače Zippo Zippo zapalovače klasika on-line Karnevalové kostýmy a masky pro karneval | Svítidla a osvětlení