Problémy s brzdami pokračují u Vinland Dakar Teamu

Hodnocení uživatelů: / 3
NejhoršíNejlepší 

Image Čtvrtá etapa Silk Way zavedla řídnoucí startovní pole z Lipetska do Volgogradu.

Sliby pořadatelů se opět naplnily tak závodní posádky čekala po spojovací etapě dlouhé čtyřistatřicetsedm kilometrů extrémně náročná, třistadva kilometry dlouhá speciálka, po jejímž absolvování následoval jedenapadesátikilometrový přejezd. Úzké lesní cesty zůstaly zapomenuty coby kolorit předchozích etap, nejdelší etapa letošního ročníku nabídla prostor, písek a nefalšované duny. I ostřílení piloti hovořili v cíli o jedné z nejtěžších, jaké kdy jeli, když ne rovnou nejtěžší. Posádka Vinland Dakar Teamu nakonec dojela na pětadvacátém místě a v průběžném pořadí figuruje na příčce osmadvacáté.

Petr Mikula s Ivanem Novákem startovali po technických problémech z předešlého dne jako poslední a ani tentokrát se nenudili. "Poprvé v životě jsem šťastný, že jsem dojel do cíle," prohlásil v cíli pilot Toyoty Vinland Dakar Teamu. "Celý den, tedy nějakých 800 kilometrů, jsme totiž jeli prakticky bez brzd a již nikdy bych nechtěl něco podobného zažít."

Navigátor Ivan Novák hýřil v cíli optimismem, v autě si však během dne užil své. "Auto vůbec nebrzdilo a tak jsme tomu museli přizpůsobit styl jízdy i navigaci," popisuje Novák dramatický průběh etapy. "Když nešlo brzdit motorem, tak jsme jeli smykem a často třeba i škarpou. Pokud auto nebrzdí, tak je vše mnohem náročnější a o nebezpečné situace není nouze."

Štěstím v neštěstí byl profil tratě, který se po padesáti kilometrech rychlostní zkoušky výrazně změnil. "Najednou se před námi objevilo obrovské dunové pole," popisuje Petr Mikula. "Něco podobného bych ve středním Rusku rozhodně nečekal. Díky problémům s brzdami jsme očekávali, že nabereme obrovskou ztrátu, ale nakonec jsme naopak mnoho pozic získali. " Jak je to možné? "V dunách jsme postupně potkávali beznadějně zahrabaná auta, zatímco my jsme nemuseli ven ani jednou." Jednou však nakonec Mikula s Novákem svou Toyotu přeci jen opustit museli a to když v hluboké koleji svlékli pneumatiku: "Neměli jsme ani podhuštěno, ale jakmile jsme se dostali do vyjeté koleje, tak se bez brzd nedalo nic dělat a jeli jsme jako vlak. Nebýt toho, tak jsme mohli zajet ještě lepší čas, ale na kdyby se na rallye samozřejmě nehraje."

Mechanici Vinland Dakar Teamu sice vezou snad vše, co se dá na autě vyměnit, ale jeden díl mezi těmi náhradními chybí – brzdová pumpa. "Ironií osudu je, že jinak máme snad všechno, ale že odejde zrovna pumpa, to se prostě nestává," popisuje Petr Mikula příčinu technického problému, který posádku provází od první etapy. Večer tak probíhaly v bivaku manévry s cílem získat od někoho pumpu kompatibilní s brzdovým systémem Toyoty. O tom, jak toto snažení dopadlo, nám hodně napoví výsledky další etapy, která přivede startovní pole na pobřeží kaspického moře do Astrakhanu.

Pátá etapa by měla btý údajně ještě náročnější, než peklo na zemi, které přinesla etapa do Volgogradu. Nezbývá než se těšit na to, co pořadatelé na závodníky připravili.

Vinland Dakar Team