Rallye Dakar je podnik kategorie XXL

Image Peru je nová země na mapě příštího ročníku Rallye Dakar. Po etapách v Argentině a Chile skončí v lednu příštího roku nejnáročnější motoristický maraton v peruánské metropoli Limě.

Země někdejší říše Inků byla proto hlavním tématem rozhovoru, který při nedávné návštěvy Prahy poskytl českým médiím ředitel Rallye Dakar Etienne Lavigne.

Hovořil i o konkrétních přípravách nadcházejícího 34. ročníku a vysvětloval, proč není možné pořádat nejslavnější vytrvalostní soutěže v Rusku.

Jak jste přišli na myšlenku prodloužit Rallye Dakar až do Peru?

Jižní Amerika nabízí fantastické geografické možnosti a Peru bylo logickým pokračováním cesty z Chile. Je to navíc země s neuvěřitelnými přírodními a historickými krásami, které jen podtrhnou akci jako Rallye Dakar. Je to podnik kategorie XXL, který potřebuje hodně prostoru, a Peru je země, která to umožňuje.

V čem bude pro závodníky největší rozdíl mezi chilskou pouští Atacama a písečnými pláněmi v Peru?

Atacama je náhorní planina a nejsušší místo na světě. Je však trochu stereotypní a vlastně kromě dun poblíž Tichého oceánu na ní zase tolik písku není. Naproti tomu pouště v Peru nejsou tak vysoko položené a menších dunových polí, které posádkám připomenou Afriku, tam je nespočet.

Peruánské etapy mají měřit jen něco přes dvě stě kilometrů. Proč budou na dakarské poměry docela krátké?

Etapy budou tak náročné, že se pro někoho mohou stát noční můrou. Některým jezdcům nebo posádkám může těch dvě stě kilometrů trvat třeba i dvanáct hodin.

Rallye Dakar je podle všeho na nejbližší období svázána s Jižní Amerikou. Jaké země jsou ještě v hledáčku organizátorů?

Na jihoamerickém kontinentu našel Dakar druhý domov. Už proběhla předběžná jednání o tom, že se rallye ještě rozšíří do zemí, které leží poblíž stávající trasy. V úvahu připadají Bolívie, Paraguay a Brazílie.

Momentálně probíhají přípravy nové trati. Jak je to časově náročné?

Natrasování jednoho dne závodu trvá asi týden. Nyní jsme už tak daleko, že trať o délce devíti tisíc kilometrů bude do léta hotová.

Jakým způsobem vznikají konkrétní úseky?

Nejdřív se hledají v počítači v mapách Google. Když je základní kostra na světě, vydá se dvanáctičlenný tým do terénu. Jeho hlavním úkolem je to, aby byla trasa průjezdná pro všechna vozidla. Plánovači zakreslují trasu do map a zapisují jednotlivé body GPS. Výsledek pak předloží a zkonzultují s místními úřady, které musí trať schválit. Obvykle dochází po jejich připomínkách ke korekcím. Teprve, když mají všechny pasáže vyřešené, vrátí se na začátek trasy a nakreslí detailní roadbook.

V jakém složení přípravný tým pracuje?

Je v něm specialista na motocykly, což je bývalý závodník a současný vedoucí organizačního týmu soutěže David Castéra, Jean-Pierre Fontenay se zase jako někdejší vítěz Dakaru stará o trasu pro auta a do týmu patří i normální šofér kamionu. Když trasu projede také on, znamená to, že je způsobilá i pro nejtěžší vozidla.

Myslíte, že by se mohla Rallye Dakar někdy jezdit v Rusku?

Rallye Dakar má své pevné místo v kalendáři. V lednu není v Rusku na závod moc vhodné počasí a právě leden je pro tenhle závod tak podstatný, že termín musíme udržet. Je to hlavně jedinečný čas z hlediska médií, která začátkem nového roku věnují Dakaru obrovskou pozornost. Startovat 1. ledna byl geniální nápad zakladatele soutěže Thierry Sabina, protože v té době se ve sportu několik dní neděje nic důležitého. V půlce ledna se televizní štáby na cílovém podiu přetlačují o místo, ale o měsíc později by tam bylo poloprázdno.

Nechtějí soutěž získat sami Rusové, zvláště když se jim daří organizovat Silk Way Rally?

V zásadě na to netlačí. Vědí, že to tam v lednu nejde, a vystačí si se Silk Way. S ní panuje všeobecná spokojenost. Je to takový poloviční Dakar a jednoznačně druhá nejlepší soutěž na světě, protože v současné politické situaci nastal problém se všemi závody, co se jezdí v Africe. Rusové s pomocí pořadatelské Amaury Sport Organisation dokáží vytvořit výborné zázemí. Je to skvělý závod, trochu jiný než Rallye Dakar, protože má svá specifika. Tím největším je to, že Silk Way není vypsaná pro motorky.

Milan Novotný