Baja Carpathia

Image Na polské Baja Carpathia hájily své barvy posádky Pořízek/Sýkora, Chytka/Ulehla, Sládek/Vaculík, Kakrda/Lamač, Vyorálek/Olejník nejen v kategorii automobilů.

Ale taky Kubiena, Polášek, Pepa Macháček, Tošenovský, Polišenský a Chytil na čtyřkolkách a Tošenovský junior ma motorce. Sobotní, velice náročná etapa, která se skládala ze dvou 133 km a jedné 72 km erzety, se jela 50 km na sever od města Rzeszow, v okolí města Bojanów a Nowej Dęby. Náročnost trati na posádku, ale i na techniku, se ukázala hned na začátku první erzety. Čeští zástupci ji zvládli nad očekávání.

Jako první do sobotní erzety odstartovala a měla velkou smůlu polská posádka Grajek – Ciepły, kterým se pokazily a přestaly fungovat brzdy, což dokonce způsobilo vzplanutí závodního speciálu. Spolu s uhašením, skončily i naděje polské posádky na vítězství. Druhými odstartovanými smolaři byla opět polská posádka Łoszewski – Marton, kteří po 3 km měli problémy s kardanem a jejich trápení bylo ukončeno v 6 km uvařeným motorem (praskla hlava). Třetími a posledními většími smolaři dne se stali Fazekas – Maurer z Maďarska, kteří trefili pařez, při kterém si zlomili pravé spodní rameno. Pouhých 6 km dnešní první erzety stačilo k vyřazení tři favoritů podniku, což napomohlo k tomu, dostat se do popředí našim reprezentantům Chytkovi s Ulehlou, Pořízkovi se Sýkorou i nováčkovi Sládkovi s Vaculíkem. Chytka o sobě dal dost razantně vědět, což mu přineslo vítězství v první erzetě. Pořízek ztratil na Chytku cca 5 minut, ale i tak skončil na druhém místě.

V druhé erzetě nastalo drama. Pořízek se nechtěl jen tak lehko vzdát, do své jízdy dal vše a bojoval. Nakonec se mu podařilo Chytku překonat a vyměnili si své pozice na stupních vítězů. Chytka to přisoudil změně terénu a velice tvrdému nastavení tlumičů na Hummeru H3 Evo, taktéž se celý den potýkal s vysokými teplotami diferenciálu a převodovky.

V třetí rychlostce drama neustalo. Chytka, po změně nastavení tlumičů, doslova zaútočil na Pořízka a předvedl skvělou jízdu, což mu vyneslo opět první místo. Pořízek předvedl taktéž skvělý výkon, ale chyba v roadbooku v podobě špatně zapsaných km, znamenalo pro něj minutí odbočky a menší bloudění. Ale i tak skončil na druhém místě.

Na první příčce se po sobotním závodě umístil Viktor Chytka se Zdeňkem Ulehlou. Druhé místo náleží Zdenku Pořízkovi a Marku Sýkorovi, kteří na Chytku ztrácí 1:17 minut. Nováček Zdeněk Sládek s Pavlem Vaculíkem se ze 13. místa, které zajeli v pátečním prologu, vyšplhali na neuvěřitelné 4. místo. Tato dvojice je spolu poprvé na závodě, takže se spolu teprve sžívají, což jim jde, podle výsledku, skvěle.

Závodníci jsou z tohoto závodu doslova nadšeni. Zdeněk Pořízek řekl, že si dnešní rychlostky náramně užíval. Taktéž prozradil, že tento závod nemá konkurenci v délce ani v kvalitě trati v podnicích náležících do Cross – Country Rallye Střední Evropy. Mirek Zapletal se shoduje se Zdeňkem Pořízkem a přidává, že se jedná o opravdu jeden z nejhezčích závodů v CCR Střední Evropy a velice ho mrzí, že se ještě nemohl zúčastnit těchto závodů. Nováček Zdeněk Sládek zažívá euforii– jedná se o jeho první závody v životě a je již na 4. místě celkově. Teprve se sžívá jak s tratí, tak i navigátorem, ale i tak si vede na výbornou.

Nedělní závod, který byl stejně jako sobotní podnik hodnocen samostatně a do českého mistrovství byl započítán s koeficientem 1, byl posledním dnem, kdy závodní posádky mohli předvést, jací bojovníci se v nich skrývají.

Byly připraveny 3 rychlostní zkoušky cca po 25 km v okolí měst Nozdrzec a Ullucz. Tratě, typu rallye, byly sice jednoduší a krátší, ale i tak to byla skvělá podívaná, neboť se zde prohánělo 25 závodních speciálu.

Všechny tři dnešní erzety s přehledem vyhrál Zdeněk Pořízek s Markem Sýkorou v BMW X5, díky tomu se mu podařilo stáhnout Chytkům 1:17 dlouhý náskok cca o 40 sekund. Viktor Chytka se Zdeňkem Ulehlou svému zkušenějšímu soupeři po celou dobu dýchali na záda a skončili vždy za němi – tedy 3krát na 2. místě. Zdeněk Sládek spolu s Pavlem Vaculíkem zvládli tyto rychlostky skvěle a umístili se na 7. místě.

I když Pořízek se Sýkorou dnes vyhráli všechny tři rychlostní zkoušky, pořád jim chybělo cca 40 sekund na to, aby překonali Chytku s Ulehlou. Dnešním absolutním vítězem se tedy stal Viktor Chytka - Zdeněk Ulehla se speciálem Hummer H3 Evo, druhý skončil Zdeněk Pořízek s Markem Sýkorou v BMW X5. Po předání cen došlo ještě k závěrečné technické kontrole, která byla pro Pořízka a jeho BMW X5 zlomová. Při této kontrole bylo zjištěno, že BMW má podle reglementů z roku 2009 nesprávný restriktor a byl diskvalifikován. Nyní se celá záležitost bude řešit a po přezkoumání se rozhodne, zda posádce Pořízek – Sýkora bude uznáno druhé místo či ne. Třetí, respektive druhé místo, náleží polské posádce Kruszewicz Marcin - Darowicki Daniel, jedoucí v Bowleru. Obrovský úspěch zde zaznamenal nováček Zdeněk Sládek s Pavlem Vaculíkem v Mitsubishi Pajeru. V kategorii diesel si vyjezdil zlatou příčku, absolutně si právem zasloužil čtvrté (třetí) místo. Určitý podíl na tomto vítězství měly i rady čtyřnásobného mistra ČR, mistra Maďarska a prvního vicemistra Evropy Mirka Zapletala.

www.offroadsport.cz, foto: www.nowiny24.pl